Læs også: Sådan opdagede styrelse stort hacker-angreb.
Patent- og Varemærkestyrelsen genåbner mandag eftermidag to servicesystemer, som har været lukket ned siden styrelsen torsdag opdagede, at den i dagevis havde været under angreb fra it-kriminelle, som det er lykkedes at stjæle omkring 17.000 profiloplysninger.
Det bliver i første omgang med begrænset funktionalitet, fortæller styrelsens direktør, Jesper Kongstad.
Han understreger, at de to systemer, der er blevet kompromitteret, alene indeholder offentlige oplysninger, og at de hackede systemer ikke har givet adgang til styrelsens vigtige databaser med patenter og personoplysninger.
Men hackerne har bestemt forsøgt, fortæller han.
Bombarderede systemerne
"De har også forsøgt at trænge ind i vores centrale computersystemer, men det er ikke lykkedes for dem," fortæller Jesper Kongstad.
Han oplyser, at hackerne har bombarderet de centrale systemer med forskellige teknikker til at komme ind.
Han er ikke i tvivl om, at de it-kriminelle har gjort, hvad de kunne for at komme igennem til systemet.
"Det her er foretaget af folk, der ved, hvad de gør, og der er blevet gået til vaflerne," siger han.
Ikke så sikre som forventet
Han ønsker ikke at beskrive, hvordan hackingen er foregået i detaljer, men det står klart, at de to servicesystemer som Patent- og Varemærkestyrelsen benytter på sin hjemmeside, ikke har været så sikre, som styrelsen forventede.
Det skyldes blandt andet, at styrelsen ikke har haft de sidste nye opdateringer på de ramte systemer.
Hysteriske med sikkerhed
"Det troede vi jo, at vi havde, men det kan vi jo konstatere, at vi ikke havde. Vi har en it-udviklings- og sikkerhedsplan, som vi har fulgt i mange år. Og det har fungeret rigtig godt. Indtil for et par dage siden," siger Jesper Kongstad, der fortæller, at fremgangsmåden tidligere har afværget forsøg på datatyveri.
Han beskriver selv sikkerhedsstandarden som høj og fortæller at man har haft internationale eksperter til at hjælpe sig i mange år.
"Selvfølgelig fordi vi arbejder med fortrolige informationer og er lettere hysteriske med de her ting," siger han.
Han fortæller, at styrelsen har prioriteret de centrale systemer, hvor det ville være en katastrofe at miste data, højere end de to, der nu er blevet ramt.
Men det skal der nu laves om på.
"Vi må erkende, at vi har forsømt at følge trit på vores serviceprodukter," siger han.
Jesper Kongstad medgiver, at det er i forvejen kendte huller i de to systemer, som er blevet udnyttet.