2,3 millioner amerikanere har slukket for kabel-tv siden 2010 og modtager nu tv-underholdning på andre måder.
Ifølge Businessinsider.com har kabel-tv begyndt sin svanesang - som fastnettelefonen gjorde i sidste årti.
Amerikanerne har mange muligheder for at se tv og video på forskellige platforme, for eksempel iPad, og tilkøbe det specifikke indhold de ønsker. Et opgør med pakke-tankegangen bag kabel-pakker, som danskere blandt andet er henvist endnu, hvis de vel at mærke ikke har bevæget sig ud i geo-hacking af tjenesterne.
På trods af at kabel-tv-leverandørerne i USA må sige farvel til kunder, så er branchen stadig sund og interessant for annoncører. Der er cirka 40 millioner modtagere af kabel-tv i USA.
Ifølge tallene fra ISI Group var 2010 skæringsåret, hvor kabel-tv faldt til en markedsandel på under 50 procent i USA.
Ikke i Danmark
Men overgangen til alternativer til kabel-tv er ikke så markant i Danmark.
Forbrugerelektronik.dk (Branchen ForbrugerElektronik) har for nylig regnet sig frem til, at danskernes forhold til kabel-tv er meget trofast, og at udviklingen har været "bølgende" op og ned i mange år. Faktisk er der ikke synlige udsving at spore i hverken brugen af kabel-tv og fællesantenner i løbet af årene. Kun parabolmodtagelse har haft en synlig tilbagegang.
Kabel-tv er stadig den klart mest udbredte måde at få tv-signaler i en dansk husstand, men i 2011 kan man dog ane en tilbagegang, som måske fortsætter i år.
Fiber og IPtv begynder så småt at vise sig i statistikkerne i 2011.
Branchen ForbrugerElektronik (BFE) peger dog på, at der sikkert også er mange danskere, som nu ser tv via computeren i stedet for via deres kabel-pakke, men at man i Danmark oplever, at forbrugerne ser det som et supplement til modtagelsen via kabel-tv.