TDC's SMS-selskab under pres

Det delvist TDC-ejede SMS-selskab Migway har ikke formået at markere sig på et marked i enorm vækst. Teleanalytiker mener, at TDC ikke har noget at gøre på det marked, men TDC finder udviklingen i Migway god og anser det fortsat som et strategisk vigtigt selskab.

TDC har haft meget lidt succes med SMS-selskabet Migway, som det danske teleselskab for to år siden stiftede sammen med hollandsk-britiske LogicaCMG, der blandt andet leverer teknologi til SIM-kort.

Kort efter selskabet var blevet dannet, offentliggjorde TDC, at selskabet havde indgået en aftale med Microsoft om at formidle e-post på Hotmail til mobiltelefoner i Europa. Det er den seneste presse­meddelelse, Migway har udsendt.

Sidste år lykkedes det at lande en omsætning på 12 millioner kroner, mens tabet blev 17 millioner kroner.

Fraværet af nyheder fra Migway forklarer Henning Vest, direktør for TDC Mobile International, med, at Migway ikke har brugt kræfterne på at udsende pressemeddelelser.

Han understreger, at selskabet har en række kunder ud over Microsoft.

- Vi føler, at der er en god udvikling i selskabets omsætning, siger TDC-direktøren uden at ville sætte tal på.

- Det koster penge at etablere sig på et nyt marked, og vi har oplevet stigende trafik i år fra både teleselskaber og internetudbydere, siger Henning Vest.

Det vrimler med konkurrenter

Migway er da også på et marked i vækst.

Forretningsmodellen består i at videreformidle SMS-tjenester fra leverandørerne af indhold som for eksempel Microsoft og videre ud til mobilselskaberne. I fremtiden vil selskabet også formidle andre mobilteknologier som kunderne er interesserede i at betale for.

Det europæiske marked for de dyre - også kaldet overtakserede - SMS-beskeder var sidste år 10 milliarder kroner, oplyser den danske teleanalytiker John Strand, Strand Consult.

Han er selv involveret i at udarbejde strategien for en dansk aktør på dette marked, og det er ikke Migway. TDC-selskabet har ifølge John Strand slet ikke været i stand til at hævde sig.

- Mellem 200 og 500 selskaber i Europa arbejder på det samme marked som Migway. Ser vi alene på selskaber med paneuropæiske strategier, så kender jeg 15 til 20, og flere af dem har større overskud, end Migway har omsætning, fortæller han.

Konkurrenterne er også kunder

På SMS-markedet anser John Strand det for at være et begrænset konkurrenceparameter at dække hele Europa.

Derimod er det efter hans vurdering en kæmpe ulempe for TDC, at selskabet selv konkurrerer med nogle af Migways kunder.

- Migways problem er, at selskabet ikke er operatør-uafhængigt. Det er en nøglefaktor, der løfter troværdigheden i forhold til kunderne, siger teleanalytikeren.

Omvendt argumenterer Henning Vest, direktør for TDC Mobile International, med, at TDC kender markedet efter blandt andet at have indgået mange roaming-aftaler.

- For to år siden satte vi selskabet op sammen med LogicaCMG, fordi SMS var et marked i vækst, som det var strategisk for os at være på. Det er der ikke ændret på, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren