TDC har haft meget lidt succes med SMS-selskabet Migway, som det danske teleselskab for to år siden stiftede sammen med hollandsk-britiske LogicaCMG, der blandt andet leverer teknologi til SIM-kort.
Kort efter selskabet var blevet dannet, offentliggjorde TDC, at selskabet havde indgået en aftale med Microsoft om at formidle e-post på Hotmail til mobiltelefoner i Europa. Det er den seneste pressemeddelelse, Migway har udsendt.
Sidste år lykkedes det at lande en omsætning på 12 millioner kroner, mens tabet blev 17 millioner kroner.
Fraværet af nyheder fra Migway forklarer Henning Vest, direktør for TDC Mobile International, med, at Migway ikke har brugt kræfterne på at udsende pressemeddelelser.
Han understreger, at selskabet har en række kunder ud over Microsoft.
- Vi føler, at der er en god udvikling i selskabets omsætning, siger TDC-direktøren uden at ville sætte tal på.
- Det koster penge at etablere sig på et nyt marked, og vi har oplevet stigende trafik i år fra både teleselskaber og internetudbydere, siger Henning Vest.
Det vrimler med konkurrenter
Migway er da også på et marked i vækst.
Forretningsmodellen består i at videreformidle SMS-tjenester fra leverandørerne af indhold som for eksempel Microsoft og videre ud til mobilselskaberne. I fremtiden vil selskabet også formidle andre mobilteknologier som kunderne er interesserede i at betale for.
Det europæiske marked for de dyre - også kaldet overtakserede - SMS-beskeder var sidste år 10 milliarder kroner, oplyser den danske teleanalytiker John Strand, Strand Consult.
Han er selv involveret i at udarbejde strategien for en dansk aktør på dette marked, og det er ikke Migway. TDC-selskabet har ifølge John Strand slet ikke været i stand til at hævde sig.
- Mellem 200 og 500 selskaber i Europa arbejder på det samme marked som Migway. Ser vi alene på selskaber med paneuropæiske strategier, så kender jeg 15 til 20, og flere af dem har større overskud, end Migway har omsætning, fortæller han.
Konkurrenterne er også kunder
På SMS-markedet anser John Strand det for at være et begrænset konkurrenceparameter at dække hele Europa.
Derimod er det efter hans vurdering en kæmpe ulempe for TDC, at selskabet selv konkurrerer med nogle af Migways kunder.
- Migways problem er, at selskabet ikke er operatør-uafhængigt. Det er en nøglefaktor, der løfter troværdigheden i forhold til kunderne, siger teleanalytikeren.
Omvendt argumenterer Henning Vest, direktør for TDC Mobile International, med, at TDC kender markedet efter blandt andet at have indgået mange roaming-aftaler.
- For to år siden satte vi selskabet op sammen med LogicaCMG, fordi SMS var et marked i vækst, som det var strategisk for os at være på. Det er der ikke ændret på, siger han.