Læs også:
HTML5 eller apps? Sådan vælger du din mobil-løsning
Sådan bruger danskerne bankens mobil-løsning
Et nyklassisk spørgsmål i udviklingen af internetbaserede løsninger til mobiltelefonerne er, om man skal bygge dem op omkring HTML 5 eller via native applikationer - også bare kendt som apps.
Den problemstilling kan du læse mere om her.
Spørger man de største danske banker, som med deres mobilbanker oplever massiv vind i sejlene med 20 procent markedsandel på selvbetjeningensfronten, så er svaret klart:
Apps er vejen frem.
Apps er mere lækkert
"Vi har vurderet, at HTML 5 endnu ikke helt er klar, og så leverer vores applikationer bare bedre performance, og det gør produktet mere lækkert," siger Esben Torpe fra Danske Bank, som har apps til både Android og iPhones iOS.
Jyske Bank sværger også til apps, selv om banken også har browser-baserede løsninger.
"Vi overvejer applikationer i HTML 5, fordi så kan netbanken blive så generisk som muligt, og vi kan distribuere på mange platforme med det samme," siger Svend Hedegaard fra Jyske Bank, som er på trapperne med en app-løsning til iPad.
Også apps til Windows Phone 7
Og hos Danmarks næststørste bank, Nordea, er budskabet det samme:
"Lige nu har vi en app til de ting, der ligger før log in til Netbank. Vores Netbank er en browser-løsning så vi kan glæde så bred en vifte af kunder som muligt og ikke kun kunder der køber et særligt mærke af en telefon," siger chef for internetbanken hos Nordea, Martin F. Andersen.
Nordea er for øvrigt en af de eneste danske netbanker, der tilbyder apps til Windows Phone 7, da de fleste øvrige netbanker i første omgang har fokuseret på apps til Android- og iPhone-telefoner.
Læs også: