Grundlaget for beslutningen om at migrere virksomhedens it-funktioner til skyen eller den anden side af kloden fremlægges som regel som et sæt specifikke cost-benefit-beregninger.
Ligegyldig hvor kompleks afvejningen mellem de indledende besparelser og konsekvenserne på lang sigt ved outsourcing af it-funktioner er, så er det i det mindste tilsyneladende en rationel proces.
Alligevel er menneskelige ego'er og markeringer af territorium også en del af billedet.
Og netop det er omdrejningspunktet for en undersøgelse udført af Subrata Chakrabarty fra University of Nebraska og Dwayne Whitten fra Texas.
De to typer chefer
Denne forskning opdeler til dette formål erhvervslivets chefer i to lejre:
På den ene side er der de specifikt it-relaterede chefer såsom it-direktøren og lederen af it-afdelingen, mens der på den anden side står de forretningsrelaterede chefer.
De tæller eksempelvis den administrerende direktør eller koncerndirektøren, økonomidirektøren og driftsdirektøren.
"Selvom forretningscheferne har tendens til at tilskrive virksomhedens eventuelle succes til deres egne personlige kvaliteter, så har de det med at tilskrive eventuelle fiaskoer andre årsager," skriver forskerne i deres videnskabelige artikel, der er offentliggjort i tidsskriftet IEEE Transactions on Engineering Management.
"Under pres på grund af deres virksomheds dårlige resultater skyder forretningschefer ofte skylden på it-cheferne ved at kategorisere den interne it-afdeling som en omkostning."
Forretningschefer bliver usikre
De argumenterer endvidere: "En virksomheds dårlige resultater gør dens forretningschefer usikre. Det giver anledning til magtkampe, hvor økonomidirektøren og driftsdirektøren allierer sig med den administrerende direktør for i fællesskab bedre at kunne forsvare sig."
Men forskningen viser, at de virksomheder, hvor forretningscheferne tromler it-chefen, hvad angår beslutningen om at outsource, faktisk får mindst økonomisk gavn af deres outsourcede systemer.
De rå tal: Derfor skal it-chefen med helt frem
Ud af de i alt 163 virksomheder, der deltog i undersøgelsen, var det kun 26,7 procent af de virksomheder, hvor it-afdelingen var blevet kørt ud på et sidespor, der efter outsourcing kunne rapportere om en produktkvalitet over middel.
Det kunne derimod 63,5 procent af de undersøgte virksomheder med delt beslutningsmagt, mens hele 70,6 procent af de virksomheder, der havde uddelegeret hele beslutningsmagten til it-afdelingen, kunne rapportere om outsourcing-resultater, der var bedre end middel.
"Når det drejer sig om outsourcing af it-opgaver, kan forretningscheferne finde grunde til at retfærdiggøre en forøgelse af deres egen magt på bekostning af it-chefernes magt, selvom det i sidste ende kan være skadeligt for resultaterne af outsourcing-aktiviteten," skriver Chakrabarty og Whitten.
Sådanne magtkampe kan også vise sig at være skadelige for den overordnede strategi hos virksomheder i økonomiske vanskeligheder.
Når de er under pres, viger forretningschefer tilbage fra den "sværere opgave at forandre det eksterne miljø (såsom at udvikle nye kunder eller et nyt marked) og foretrækker i stedet den lettere løsning at forandre en organisations interne struktur og beslutningstagende roller."
Læs også:
Derfor skal du ringe til it-chefen når krisen brager løs.
Midt i en spare-tid: Sådan bliver it Nykredits redning
Klar besked til [b]CIO'en: Sådan skal du overleve
Overblik: Her er de vigtigste it-job i Danmark
Her er Danmarks bedste it-chef - Årets CIO 2011.
Smarte tricks til at gøre din it-afdeling langt bedre.[/b]
Oversat af Thomas Bøndergaard