Læs også:
Så vildt investerer Danske Bank i it-systemer
Flyt rundt med millionerne fra din mobil
De danske banker har lyttet til kundernes krav om at få deres bank ind på mobiltelefonen.
Og godt et år efter udrulningen af app-løsninger kan landets tre største banker, Danske Bank, Nordea og Jyske Bank, samstemmende fortælle, at omkring hver femte af deres net-transaktioner nu foregår på en smartphone.
Indtil videre melder bankerne om, at kunderne på mobilen bruger simple transaktioner som at tjekke saldoen, overføre penge og betale regninger, men tungere opgaver kan være på vej.
Hvad tjener bankerne på mobilbanken?
"Vi ser mobilbanken som en fuldgyldig løsning på lige fod med alle vores andre elektroniske platforme, og jeg kan sagtens forestille mig, at man fremover både kan chatte med sin bankrådgiver over mobilen og ordne lån via sin smartphone," siger Esben Torpe, seniorkonsulent hos Danske Banks afdeling for forretningsudvikling.
Danmarks største bank introducerede sin mobilbank med apps til Android og iPhone tilbage i 2010, og halvandet år efter foregår 20 procent af alle elektroniske transaktioner i dag på kundernes mobiltelefoner.
"Med netbanken har vi fået flyttet services fra filialerne til selvbetjening, og med mobilen har vi udfyldt endnu et behov, krav og forventning fra vores kunders side," siger Esben Torpe.
Han understreger samtidig, at mobilbanken ikke er en decideret indtjeningskanal for banken, men snarere end nødvendighed for at have tilfredse kunder.
App er ren udgift - endnu
Den udlægning er chef for internetbanken hos Nordea, Martin F. Andersen, ganske enig i.
"Selvbetjening skal ske på de devices, som kunden ønsker at benytte. Når du sidder på kontoret, er det fint at logge på netbank og betale en regning, men når du lige skal overføre 100 kroner til din søn, så er mobilen måske mere belejlig," forklarer Nordea-chefen.
Han fortæller, at mobilen ikke lige nu er en direkte omkostningsreduktion for banken, for mobilen gør ikke nødvendigvis, at du overfører flere penge til dine venner eller familie.
"Men nu gør du det, når det passer dig og din hverdag," siger han.
Vi overfører små beløb på små enheder
Hos Nordea har de danske kunder i januar foretaget én million mobil-logins, viser en opgørelse fra starten af denne måned, hvor Nordea kunne fejre et års jubilæum for sin mobilbank.
Og så har Martin F. Andersen opdaget et spøjst mønster i tidspunktet for logins på netbanken kontra mobilbanken.
"Mobilen bliver brugt mere aktivt sent om aftenen end pc'en gør. Det kunne tyde på, at folk, når de er på vej i seng, sidder de med mobilen på dynekanten og tjekker de sidste ting inklusiv saldoen på deres konto, inden de indstiller vækkeuret på mobilen," siger han og fortsætter.
"Det er højst sandsynligt de samme kunder, der logger på både netbank og mobilbank, men vi er lige nu ikke i gang med at flytte kunderne fra at bruge traditionel netbank til kun at bruge mobilbank."
Udover de sene login-tider på mobilbanken kan Nordea også fortælle, at kunderne logger på mobilbanken tidligere om morgenen, end tilfældet er på netbanken.
Små enheder - små beløb
Danske Bank har foretaget en anden spøjs iagttagelse, når banken har kigget analyserende på kundernes mobilbrug.
"Vi kan se, at kunder i mobilbanken overfører mindre beløb end i netbanken på pc'en" fortæller Esben Torpe.
Han forklarer, at kunder i gennemsnit overfører cirka 5.000 kroner på deres pc'er, mens beløbet er omkring 2.500 kroner på mobilen.
"Og når det kommer til tablets, så ligger beløbet lige midt i mellem," siger seniorkonsulenten fra Danske Banks udviklingsafdeling.
Esben Torpe vurderer, at når beløbsstørrelsen åbenbart skifter i takt med device-størrelsen, skyldes det, at den overordnede økonomi fortsat bliver ordnet på pc'en, mens småbeløb og lån til venner bliver klaret over mobiltelefonen.
Tættere på pengene
I Jyske Bank har mobilbanken i lighed med udviklingen hos Danmarks to største også kunnet trække 20 procent af de folk, der allerede bruger netbanken.
"Det er ikke så ringe endda," siger områdedirektør Svend Hedegaard fra bankens afdeling for produkter og processer.
Han siger, at kunder med mobilbank går tre gange så ofte ind via mobilen som på pc'en, og det tolker han som et signal om, at folk er kommet tættere på deres penge.
Så sikker er mobilbanken
"Alt andet lige må det give en bedre styring af folks økonomi, når de oftere er inde og kontrollerer deres saldo," siger Svend Hedegaard.
Et år efter Jyske Banks lancering af netbanken kan han slet ikke forestille sig at leve uden.
"Banker uden mobilbank er bagud fra starten, fordi kunderne åbenbart forventer det. Det er en nødvendighed," understreger han og fortæller, at banken forventer at spare penge på opkald fra kunderne.
"Men i første omgang handler det om at møde folks forventninger og holde fast i kunderne og måske kapre nye kunder ved at have en god mobilbank," siger han.
Sikkerheden er som i netbank
I lyset af, at mobiler bliver nemmere væk fra folk, har der været rejst spørgsmål om sikkerheden i en mobilbank.
Men Martin F. Andersen fra Nordea fortæller, at kunderne er lige så godt sikret som i en traditionel netbank-løsning.
"Det skyldes, at begge løsninger er baseret på login med NemID, og så har kunderne jo i begge tilfælde en selvrisiko at falde tilbage på," forklarer han.
Martin F. Andernsen vurderer i lighed med sine kolleger fra Danske Bank og Jyske Bank, at, Nordea forventer en kraftig stigning i brugen af mobilbanken over de kommende år.