Forhandlere af IT-udstyr på nettet stifter nu en forening, som skal varetage netbutikkernes interesser - især over for Forbrugerklagenævnet.
Det nye gebyr på 5000 kroner, som butikkerne skal hoste op med, hvis de taber en sag, er en torn i øjet på forhandlerne, som taber fire ud af fem sager i klagenævnet.
Forhandlerne på nettet har ellers ikke været enige om ret meget de senere år, men nu begraver de deres interne stridigheder, for at stå sammen om at sikre, at IT-forhandlerne bliver hørt i forbindelse med sager i Forbrugerklagenævnet.
Online-butikkerne taber gennemsnitligt fire ud af fem sager i Forbrugerklagenævnet, og når den nye lov om Forbrugerklagenævnet træder i kraft, koster det butikkerne 5000 kroner i gebyr, hvis de taber en klagenævnssag.
Det vil påføre butikkerne ekstraudgifter på seks millioner kroner om året, vurderer Thomas Falborg fra netbutikken SHG.dk, som er en af initiativtagerne bag den nye forening.
Thomas Falborg siger til Erhvervsbladet, at butikkerne bliver uretfærdigt behandlet i Forbrugerklagenævnet, som tager for meget hensyn til forbrugerne.
Han peger på, at IT-butikkerne taber langt færre sager, når sagerne ender i en retssag.
200 online-forhandlere, er inviteret til stiftende generalforsamling i Viborg.
De danske internetbutikker har allerede en sammenslutning, nemlig Foreningen Dansk Internet Handlende (FDIH). Men forhandlerne af IT ønsker ikke at være en del af FDIH. De mener, at deres forening har specielle interesser.