Læs også: Mobilselskabet 3 meldt til politiet
Teleselskabet 3 har fået en bøde for ikke på hjemmesiden at oplyse tydeligt nok om mindsteprisen på et telefonabonnement.
Selskabet har tidligere fået en bøde for en lignende overtrædelse.
Den samlede pris for et abonnement i hele bindingsperioden er så væsentlig en oplysning, at den ikke må gives via et link på hjemmesiden. Den skal figurere i sig selv på hjemmesiden.
Det er Forbrugerombudsmandens besked til 3, efter at selskabet på sin hjemmeside med stor skrifttype reklamerede for et telefonabonnement ved at oplyse den månedlige pris med en bindingsperiode på seks måneder og et oprettelsesgebyr.
Det skal blive sagt
Længere nede på siden var også oplyst, hvad oprettelsen kostede.
Men først når forbrugeren klikkede på linket "Køb abonnement" blev det med små skrifttyper oplyst, hvad abonnementet mindst ville komme til at koste frem til bindingsperiodens udløb.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor teleselskabet i foråret 2011 for overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 13 om prisoplysninger, som kræver, at den erhvervsdrivende oplyser om den samlede pris for tjenesteydelsen inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter.
3 har accepteret at betale bøden, der er forhøjet, fordi teleselskabet tidligere er blevet meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden i en lignende sag.
Sagen kostede dengang 3 en bøde på 25.000 kr.
"Den samlede mindstepris på et telefonabonnement er et vigtigt pejlemærke for forbrugeren og gør det muligt at sammenligne tilbud på tværs af abonnementer og selskaber.
I en pressemeddelelse udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe, at han forventer, "at der bliver strammet op på markedsføringen fremover."