Læs også:
Derfor rykker gratis cola og kaffe i it-branchen
CSC-ansatte må vinke farvel til gratis frokost
Krisen kradser, og hver en krone vendes derude. Men landets it-arbejdsgivere skal være varsom med at diktere brugerbetaling på cola, kaffe og frokost.
I hvert fald uden at have inddraget medarbejderne ordentligt i beslutningen.
Det fortæller HR-ekspert og administrerende direktør Lise Holt Olesen fra HR-konsulentvirksomheden Unik Human Resources A/S.
"Gratis cola og kaffe er ofte vigtigere for folk end opsigelsesvarsler og pension, der ligger så langt ude i fremtiden," siger hun.
Som meget synlige goder skal man derfor være meget varsom med at fjerne dem. I hvert fald skal man tage medarbejderne med på råd.
Handler om kommunikation
"Det handler om kommunikation. For jeg har set stedet, hvor det er lykkes ved at ledelsen sammen med de ansatte finder steder, hvor der skal spares, og man så vælger de her goder," fortæller Lise Holt Olesen.
Hos CSC måtte man efter ny overenskomst vinke farvel til gratis frokost, men dog beholdte man den gratis cola. Og Tidligere har IBM's danske direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, erfaret, at selv en krone for kaffe, der ellers var gratis, kan skabe uro.
Sværere af fjerne
Hvis man har 1.000 ansatte, så er omkostningerne ved en cola per mand stor, skal man huske på, påpeger Lise Holt Olesen.
Samtidig vurderer hun, at utilfredsheden ved at fjerne en sådan ordning er markant større end glæden ved at indføre ordningen.
"For mange it-folk, der er ret autonome, er det en slags ret, man tager fra dem," fortæller Lise Holt Olesen.
Derfor bør man være ekstra varsom med at fjerne den slags goder i it-branchen, hvis man altså ikke tager de ansatte med på råd.
"Det handler om at sætte tingene i perspektiv. For de fleste vil gerne undvære deres gratis cola, hvis det betyder, at tre kollegaer ikke skal fyres," siger hun.