Computerworld News Service: Det er muligt, at iPhone åbnede døren til erhvervslivet for Apple, men det var kombinationen af iPad og relanceringen af MacBook Air i 2010, der gjorde udslaget, vurderer en analytiker.
Resultatet er, at det er ved at være slut for Microsofts mangeårige monopol i erhvervslivet.
"Hvis man ud fra styresystem tæller alle de enheder, som folk faktisk bruger til at arbejde på, og altså ikke bare enheder, de bruger, mens de er på arbejde, så er der allerede en væsentlig andel, der ikke er med Windows," siger Frank Gillett, der er analytiker hos Forrester Research.
"Over en fjerdedel af de enheder kører noget andet end Windows. Og i lyset af at det tager Microsoft årevis at få gang i Windows Phone og det kommende Windows 8 med brugergrænsefladen Metro, og at Apple og Android vil give hård modstand, så er det nu slut for Microsofts monopol på enheder anvendt til arbejdsformål," siger Gillett.
Heterogent miljø
"Vi befinder os nu i et heterogent miljø," siger han.
Det skyldes ifølge ham, at brugen af mobile enheder er steget kraftigt. Langt de fleste af disse kører ikke på Windows.
Ligeledes er der sket en dramatisk stigning i folks brug af teknologi derhjemme.
"Eller hvor it-afdelingen i det mindste ikke kan holde øje med det," siger
Gillett baserer disse vurderinger på en stor spørgeundersøgelse udført af Forrester af 13.000 medarbejdere og it-personale i 17 lande.
Har selv købt
Den viser, at over en femtedel af medarbejderne i store virksomheder nu anvender et produkt fra Apple til at arbejde på - ofte drejer det sig om et produkt, de selv har købt.
Gillett understreger, at denne spørgeundersøgelse ikke bare handler om, hvad der bruges på kontoret, men hvad der faktisk anvendes til arbejde, ligegyldigt hvor arbejdet foregår.
"Det handler om, at medarbejderne bruger produkter fra Apple til at arbejde på, uanset hvorfra de udfører arbejdet, hvilket ofte er i hjemmet, eller i det mindste hvor it-afdelingen ikke ser det," siger Frank Gillett.
Sådan adskiller Apples erhvervsstrategi sig fra Microsofts
Frank Gillet kalder Apples erhvervsstrategi for "utraditionel" i modsætning til Microsofts mere traditionelle strategi med at designe funktionalitet og administrationsværktøjer med særligt henblik på erhvervslivet.
"Har Apple en traditionel erhvervsstrategi? Nej, men selskabet har fokus på individet ved at bygge produkter, som slutbrugerne er glade for," siger han.
Når Apple understøtter erhvervsanvendelse som med understøttelsen af Exchange på iPhone, så gør selskabet det på en måde, der ikke får slutbrugerne til at løbe it-afdelingen over ende for at få support, mener han.
Mindst ét produkt fra Apple
15 procent af respondenterne i Forresters spørgeundersøgelse svarer, at de bruger et produkt fra Apple, når de er på arbejde, mens yderligere seks procent bruger mere end ét af produkterne fra trioen iPhone, iPad og Mac.
11 procent af respondenterne svarer, at de bruger en iPhone, mens ni procent bruger en iPad og otte procent bruger en Mac.
Derudover viser spørgeundersøgelsen, at mere end en ud af fem medarbejdere i store virksomheder anvender mindst ét produkt fra Apple til at arbejde på, men ikke nødvendigvis mens de er på kontoret.
Frank Gillett mener, at det er Mac og iPad, der har gjort udslaget for den øgede anvendelse af produkter fra Apple i erhvervslivet.
"Før iPhone handlede Apples tilstedeværelse i erhvervslivet udelukkende om Mac, men da iPhone dukkede op (i 2007, red.), sparkede den døren op," siger Gillett.
"Men det var MacBook Air i kombination med iPad, der virkelig forandrede, hvilke produkter der anvendes i erhvervslivet."
Begge disse ting - lanceringen af den første iPad og relanceringen af MacBook Air i en ny udgave til en lavere pris - skete i 2010.
Læs også:
Sådan får du styr på medarbejdernes private it-grej
Dansk it-kæmpe: Derfor må ansatte frit vælge it-grej
Sådan undgår du netværks-bøvl med ansattes eget it-grej
Sådan har Lego givet plads til ansattes eget it-grej
Ansatte slæber privat it-grej med på arbejde i stor stil
Derfor er brugerne vilde med Apple
Som årsagerne til MacBook Airs succes blandt erhvervsbrugere fremhæver Gillett brugervenligheden - særligt dens evne til at starte øjeblikkeligt efter at have været i dvaletilstand - dens tynde og lette formfaktor og - måske overraskende - dens pris.
"Den anses for at være et eksklusivt produkt, men når andre producenter har forsøgt at efterligne hardwaren, så har de haft svært ved at matche MacBook Airs pris," påpeger Gillett.
Optimistisk
It-beslutningstagerne regner ifølge Forrester med at udstyre deres medarbejder med 52 procent flere Macs i 2012 end sidste år.
46 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at de i 2011 tilbød deres medarbejdere at vælge en Mac som et alternativ til den mere sædvanlige Windows-pc.
Selvom antallet af Macs, der faktisk blev udleveret sidste år, kun stod for syv procent af det samlede antal udleverede pc'er - hvilket stemmer overens med den globale brugsandel for Mac på 6,4 procent som målt i sidste måned af Net Applications - så er Gillett optimistisk hvad angår fremtiden for Mac.
"Man skal ikke undervurdere effekten af MacBook Air," siger han.
"Den er grunden til, at anvendelsen af Macs er steget sådan blandt medarbejderne det sidste par år."
Men når Gillett skriver i sin rapport, at "Windows' dominans er ved at være forbi," går han så for langt i sine konklusioner?
Det mener han selvfølgelig ikke selv.
"Jeg er helt overbevist om, at Microsoft og Windows har mistet sit greb om erhvervslivet," siger Frank Gillett.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også:
Sådan får du styr på medarbejdernes private it-grej
Dansk it-kæmpe: Derfor må ansatte frit vælge it-grej
Sådan undgår du netværks-bøvl med ansattes eget it-grej