Læs også:
Google klar med ny pc: Chromebook
Test: Her er Googles bud på fremtidens bærbare
I starten af maj sidste år indtog søgegiganten Google for en stund toppen af de fleste tech-nyhedssider i verden.
Selskabet annoncerede, at det ville sælge bærbare computere med selskabets eget Chrome OS: Chromebooks blev de kaldt.
Acer og Samung blev valgt som producenter af de nye Chromebooks, der er cloud-baserede computere i den forstand, at alle applikationer og data ligger på nettet.
Men selvom, der blandt andet blev talt om fremtidens, vedligeholdelsesfrie cloud-computer, er det ikke meget, man har hørt til maskinerne siden.
IDC vurderede på et tidspunkt, at Chromebook-salget ville nå op på omkring 120.000 til 150.000 solgte maskiner i løbet af 2011.
Det er ikke noget at tale om på et marked, hvor man normalt opgør pc-salgstal i millioner.
Måske derfor har Google også forsøgt sig med at sænke priserne.
I dag koster en Samsung Series 5 med WiFi og en 12,1 tommer skærm 350 britiske pund i Amazon.co.uk
Det svarer til omkring 3.197 kroner.
En del har dog kritiseret Chromebook-priserne for at være for høje i forhold til den hardware, man får.
Her er Googles nye strategi
Google har ikke tænkt sig at give op uden videre, og derfor er selskabet i øjeblikket i gang med at udbrede Chromebook'en i det amerikanske skolesystem.
I et blogindlæg skriver Rajen Sheth, group product manager for Chromebooks, at Google har leveret Chromebooks i 41 ud af de 52 amerikanske stater.
Blandt andet anvendes de af omkring 27.000 studerende i Iowa, Illinois og South Carolina.
"Da vi lancerede Chromebooks, var vi fokuserede på at tilbyde en maskine, der gav dig adgang til internettet på den hurtigste, mest simple og sikreste måde," skriver Google-chefen.
"På det tidspunkt indså vi ikke, at denne enhed ville blive så populær i klasseværelser!" lyder det fra Google.
Så sent som i denne uge skriver Gartner dog, at det ser noget dystert ud for Googles Chromebooks:
"Det kan godt være, at fremtiden er web-applikationer og internetcentrerede enheder, men brugerne er stadig tilbageholdende med at gemme data på nettet."
"Chromebooks har ikke foresaget noget større indhug (i markedet, red.), og det ringe salg i andet halvår 2011 viser, at forbrugerne ikke er klar til mainstream cloud computing, skriver Gartner.
Læs også: