En foreløbig opgørelse fra IDC viser, at det danske pc-marked i fjerde kvartal af 2011 gik tilbage med 3,5 procent.
Men midt i elendigheden lykkedes det Lenovo at øge sit salg, så den kinesiske producent nu står for 25 procent af pc-salget herhjemme mod kun 16 procent for et år siden.
Dermed støder Lenovo for første gang i mands minde HP fra tronen som Danmarks største pc-producent.
HP markedsandel endte på 23 procent, og den amerikanske gigant måtte ligesom listens nummer tre Acer, der endte på 15 procent, i alt lægge ryg til et tab i markedsandel på fire procentpoint.
Med til historien om Lenovos imponerende vækst hører, at kineserne i sommer købte det tyske consumerbrand Medion.
For et år siden sad Lenovo/Medion sammen på 20 procent af det danske. Så med de nuværende 25 procents markedsandel er der dog stadig tale om en solid kinesisk fremmarch.
Svagt salg til private
Ifølge senioranalytiker i IDC, Anders Elbak, er det især det svage consumertal, der kan forklare nedturen på det danske pc-marked.
»HP har ligesom Acer altid været stærke på privatmarkedet. Så det er logisk, at de to går tilbage, selvom HP også har tabt noget på erhvervsmarkedet,« siger Anders Elbak.
På markedets fjerdeplads fortsætter Apple med at vinde markedsandel og er nu oppe på 12 procent mod ni procent for et år siden.
En anden opkomling er Asus på femtepladsen, som med en nærved og næsten fordobling af salget er oppe på ni procent af markedet.
Asus henviser dermed Dell, Fujitsu og Samsung til placeringer længere nede af listen.