Den københavnske metro kører ikke til tiden, og det skyldes utallige systemfejl, utilstrækkelige opdateringer og nedbrud i de centrale computere, som styrer metroen, skriver Berlingske Tidende.
Den ustabile drift kommer ofte i hælene på de ændringer i softwaren, som det ansvarlige firma, Union Signal & Switch (USS), har foretaget.
Berlingske Tidende har fået aktindsigt i dokumenter vedrørende metroens drift, blandt andet driftsrapporterne fra metroens kontrolrum, og tendensen er ifølge avisen klar.
Togene går i stå og er umulige at få kontakt med, togene kører for langt, så dørene ikke kan åbnes, og de tekniske systemer bryder ned ved de mindste problemer.
Driftsrapporten afslører, at USS ikke har tilstrækkeligt styr på styringssystemet. I et tilfælde tog toglederen kontakt til USS, da systemet ikke virkede, men selskabet gav blot den forklaring, at det ingen pejling havde på, hvad der skete med systemet. Driftslederen blev derfor opfordret til at bestille busser.
I et andet tilfælde måtte antallet af tog reduceres, fordi den nødvendige software ikke var installeret på togene, og flere tog stoppede uforklarligt.
Der har været i alt 37 ændringer i softwaren i metroens levetid og ikke alle har været planlagte, men næsten hver gang har ændringerne resulteret i ustabil drift.
Eksperter har tidligere påpeget, at softwaren i de førerløse tog ikke er avanceret nok. Ørestadsselskabet har afvist tidligere afvist kritikken. Nu erkender Ørestadsselskabet dog, at metroen har "børnesygdomme", og at softwaren giver problemer.
- Downloading af nye softwareversioner giver her som andre steder nogle gange anledning til fejlfunktioner, siger driftsdirektør Per Als til Berlingske Tidende.