Danske Bank og IBM har indgået en aftale om at dele udgifterne efter IT-nedbruddet i Danske Bank i marts.
Som Danske Banks IT-leverandør er IBM ikke forpligtet til at dække tabene ved nedbruddet, som blev udløst af en IBM-tekniker. Nedbruddet forværredes af flere fejl i IBM's software.
- Vi har snakket med IBM om det, der skete i uge 11, drøftet alle udeståender, og vi har så indgået en aftale, så alle er tilfredse, siger direktør i Danske Bank, Jørgen Klejnstrup.
- Og så gider vi ikke vade mere rundt i det. Det er over et halvt år siden, tilføjer han.
Han oplyser, at aftalen ikke indebærer, at penge skifter hænder. Kilder i branchen antyder derfor over for Computerworld Online, at Danske Bank får udbetalt erstatningen i form af rabat på konsulenttimer og produkter.
Allerede i april forlød det, at Danske Bank ville holde sin IT-leverandør ansvarlig for nedbruddet og sende regningen til IBM.
IBM er ikke juridisk forpligtet til at betale erstatning, men har altså indgået aftalen for at bevare et godt forhold til Danske Bank, IBM har ingen kommentar til aftalen.
Danske Banks IT-nedbrud i marts resulterede i omkring 10.000 krav om erstatning, og banken udbetalte omtrent 50 millioner til kunder, der tabte penge som følge af nedbruddet.