Microsoft beklager, at brugere af cloudtjenesten SkyDrive er blevet bedt om at fjerne filer fra tjenesten - billeder der fejlagtigt blev fanget i firmaets følsomme pænhedsfilter.
Det skriver Microsoft i en mail til ComON.
ComON har i denne uge flere gange forsøgt at få svar på, hvordan Microsoft helt konkret scanner brugernes filer (manuelt og automatisk). Vi har også forsøgt at få Microsofts mere detaljerede definitation af, hvad det er for noget indhold, som er bandlyst i skyen.
Det har vi ikke kunnet få svar på, men Microsoft vil nu - efter nogle dages betænkningstid - gerne erkende, at den hårdhændede filtrering af brugernes billeder kan være fejlagtig.
En af sager, som ComON har omtalt, handlede om, at Microsoft stemplede en tegnet humoristisk kravlenisse som anstødeligt indhold på linje med pornografi.
Vi er ikke prefekte
"Som tidligere nævnt er vi meget opmærksomme på at opretholdele den rette balance mellem folks privatliv og integriteten af vores tjenester. Ingen proces er dog perfekt, og der kan være områder, hvor vi ikke har endnu fundet den rette balance. Vi har bestemt begået fejl i forhold til fjernelse af materiale, og der er plads til forbedring," siger Troels Hviid, produktchef for Windows Live.
SE OGSÅ: Galleri med de billeder som Microsoft ville have slettet
"Vi gennemgår vores proces løbende, og vi er hele tiden på udkig efter den bedste måde at balancere, hvordan vi optimerer processen under hensyntagen til mangfoldigheden af de lande, som servicen dækker," udtaler Troels Hviid i et svar til ComON.
Microsoft føler sig foranledigt til at screene og filtrere alt indhold i de ellers private gemmesteder i skyen, fordi brugerne fra det ene minut til det næste kan dele mapper og offentliggøre indhold for en større skare.
Især frygten for uforvarent at distribuere børneporno holder Microsoft på tærerne.
En principiel debat
Men diskussionen handler om mere end private feriebilleder, der bliver bandlyst fra Microsofts sky.
Den har skabt debat om ejerskab og tryghed ved cloud-produkter. Også de direkte sammenlignelige konkurrenter til SkyDrive, Dropbox og Google Docs, forbeholder sig i deres brugerbetingelser retten til at gennemtrawle og fjerne filer uden en præcis definition af begrebet "anstødeligt".
En ComON-læser mente, at det er dødsstødet til cloud-tjenester, hvis man ikke har fuld kontrol med sine egne ting, som han skrev under artiklen "Microsoft: Derfor fjerner vi indhold fra SkyDrive". Mange andre læsere truede med boycott og protester.
ComON ville gerne have spurgt Microsoft, om firmaet ikke frygter at skade udbredelsen af cloud-produkter ved at knytte så uklare betingelser til SkyDrive. Det spørgsmål ønsker Microsoft ikke at forholde sig til.
"Vi kan ikke kommentere på enkelte sager, fordi der kan være forskellige grunde til, hvorfor visse beslutninger forekommer. Brugere bliver varslet og i tilfælde af fejl kan de kontakte Microsoft kundesupport og løse situationen. Ligesom alle andre ansvarlige tjenesteudbydere tager vi visse foranstaltninger for at scanne indhold - da vi eksempelvis ikke vil være en platform for deling af børnepornografi," siger Troels Hviid.
ComON vil i de næste uger sætte fokus på cloud computing. Vi vil forsøge at vende flere af de problemstillinger, som skyen skaber, for eksempel om ejerskababet af data, sikkerhed, og dansk censur baseret på amerikanske værdinormer.
Vi vil meget gerne have ideer spørgsmål, erfaringer eller tips fra alle, der har ideer. Skriv til redaktionen@comon.dk.