Læs også:
Disse it-systemer driver de danske intranet
Disse it-systemer driver verdens bedste intranet
Her er SharePoints største styrker og svagheder
Fra ledelsens interne informations-kanal til medarbejdernes dialog-prægede samarbejdsplatform - et intranet er slet ikke, hvad det har været.
Det fortæller Kurt Kragh Sørensen fra IntraTeam, der rådgiver om intranet-løsninger og er tovholder på en række erfagrupper.
"Da vi startede for tolv år siden, var det ikke ret mange af virksomhederne, der vidste, hvad et intranet var - og de intranet, der var, var meget baseret på, at it-afdelingen tilfældigvis havde fået en server til overs," siger Kurt Kragh Sørensen.
"Intranet for tolv år siden var meget til kommunikation og en smule indhold i form af eksempelvis manualer. I dag er det mere samarbejds-platforme, hvor man har dialogen og også benytter projektrum," forklarer han.
Hvert år laver IntraTeam en spørgeskemaundersøgelse, og blandt de 111 virksomheder, der deltog i 2011, kom der flere interessante svar:
65 procent svarer, at intranettet er virksomhedens vigtigste informationskilde, og yderligere 23 procent arbejder hen imod det.
Gør virksomheden mere effektiv
Kurt Kragh Sørensen mener, at intranettet bør ses som et redskab til en effektivisering af virksomheden og virksomhedens arbejdsprocesser.
"Workflows er noget af det, der virkelig rykker - det at du integrerer virksomhedens arbejdsprocesser og effektiviserer dem. Det, mener jeg, er fremtidens intranet."
På spørgsmålet om, hvad der er det vigtigste formål med intranettet, svarer virksomhederne, at det er kommunikation (88 procent), videndeling (77 procent) og understøttelse af organisationsbehov (50 procent).
Desuden peger næsten halvdelen af virksomhederne på, at det drejer sig om at gøre arbejdet lettere for kollegerne, at samarbejde, og at understøtte forretningsstrategien.
Procenterne indikerer, at mange ser flere vigtige formål med intranettet.
Det betyder valg af intranet-system
IntraTeam har også lavet en undersøgelse, der giver et bud på, hvilke intranet-systemer, der er mest fremhærskende i Danmark.
Ikke overraskende er Microsofts SharePoint ret så dominerende, selvom der også findes mange andre løsninger på markedet.
"Vores eget community er bygget på Drupal, og jeg er rigtig tilfreds med Drupal, men jeg har bare svært ved at se det som et intranet, der skal ret meget mere end kommunikation og dialog."
"Vi ser et intranet som et værktøj, der skal effektivisere arbejdsprocesser," lyder det fra Kurt Kragh Sørensen.
Samtidig påpeger han dog, at systemet aldrig afgør intranettets succes alene.
"Jeg vil til enhver tid påstå, at det er menneskene, der er den vigtigste brik i det her spil."
I intranet-undersøgelsen fra 2011 konkluderes det, at det i 62 procent af virksomhederne er kommunikationsafdelingen, der har hele eller en del af ansvaret for intranettet, mens det kun i 29 procent er it-afdelingen.
Den fordelingen kan give visse udfordringer, mener Kurt Kragh Sørensen.
"Der er ikke noget galt med kommunikationsfolk, men de er ikke uddannet i at lave procesbeskrivelser og optimere arbejdsprocessor."
"Det er intranettets helt store udfordring, hvis man virkelig skal bruge det til effektivisering og til at tjene penge. Kommunikationsfolk og it-folk skal kunne snakke sammen."
Læs også:
Disse it-systemer driver de danske intranet