Skal der virkelig bryster til for at sælge computerkabinetter?
Det spørgsmål har rejst sig i kølvandet på årets elektronikmesse CES i Las Vegas.
Flere kvindelige journalister undrer sig over, at it-selskaber og elektronikfirmaer holder fast i den gamle formel med at bruge slanke og barmfagre kvinder - de såkaldte booth babes - til at sælge sine produkter. En formular som også ses til messer som Cebit og E3.
"Som kvinde, der skriver om teknologi, synes jeg, at brugen af booth babes er fornærmende, flovt og anakronistisk...Det antyder, at kun mænd er interesseret i it, og at kvinder blot er det overflødige tilbehør, der dingler ved siden af," skriver Olivia Solon redaktør på Wired.
Brug dog hundehvalpe i stedet
Halvnøgne kvinder er også standardudstyr på bilshows og som nummerpiger i boksning, men gadget- og elektronikmarkedet er ikke længere udelukkende en mandeverden, og det bør producenterne indse.
"Vores undersøgelser viser, at fire ud af 10 gadgets bliver købt af kvinder. Den ændring bliver CES nødt til at afspejle og få sig selv slæbt ind i det 21 århundrede," siger en anden tech-skribent Belinda Parmar fra Lady Geek.
[i][b]LÆS OGSÅ: Se alle de vigtigste produkter fra CES 2012[/i][/b]
Hendes kollega fra Wired har et tip til gadget-forhandlerne, hvis de absolut vil blive ved med at sælge produkter på pynt og lir.
"Hvorfor ikke i stedet bruge pyroteknik, kendisser eller min helt egen personlige favorit; dyrebørn. Jeg stemmer for at vi får nogle booth killinger næste år".
Damer afslører kvaliteten
Danske Christiane Vejlø er via sit firma But-Why specialiseret i kvinder som teknologiforbrugere og har blandt andet udgivet rapporten "Når kvinder køber teknologi".
Hun er også mangeårig besøgende på messer, hvor hun har mødt mange yndige damer i lårkorte kjoler.
"Jeg bliver ikke personligt stødt. Jeg er sådan set lidt ligeglad. Om noget så går jeg udenom boder med de mindst påklædte af slagsen, fordi det som regel også siger noget om produktets niveau. Et kvalitetsprodukt kan eller bør ihvertfald kunne stå alene med kompetente produktfolk på sidelinjen," siger Christiane Vejlø, der også driver sitet Elektronista og radioprogrammet af samme navn på Radio24syv.
"Men jeg synes alligevel debatten er på sin plads. At se kvinder som blikfang fremfor som kunder er en gammeldags måde at tænke på, og hvad værre er, så er det forretningsmæssigt uhensigtsmæssigt. Brands som udvikler produkter, kampagner og messestande med mænd som den eneste målgruppe går glip af et kæmpe forretningspotentiale. Kvinder i 2012 er meget interesseret i teknologi og påvirker over 80 procent af købsbeslutningerne. Enten ved selv at købe eller ved at tage beslutninger på vegne af familien."
Det har CES også opfattet, men det bliver grebet forkert an, mener Christiane Vejlø.
"Der findes faktisk et område på CES, som henvender sig til kvinder. Det er jo meget fint, men de kalder det Mommy Tech, hvilket jeg også synes er en lidt problematisk tilgang. Der er mange potentielle kvindelige kunder, der ikke er mødre, og der er mange mødre, som ikke finder, at deres moderrolle er særlig relevant, når de køber tech," siger Christiane Vejlø til ComON.
Læs flere kommentarer fra Guardian og Cnet.
På trods af debatten omkring årets show så har det ikke holdt adskillige nyhedssider fra at lave gallerier med de yndige men måske snart hedengangne booth babes.
CES-arrangøren Gary Shapiro giver dog ikke indtryk af, at bikini-duller bliver bandlyst fra CES næste år.
"Det er måske en smule gammeldags, men det virker stadig. Mennesker vil helt naturligt gå hen til ting, som, de synes, er smukke," siger han til MailOnline.