Verden største online-skoforretning, Zappos, er blevet offer for et hacker-angreb. I en meddelelse fortæller firmaet at hackere er trængt ind på firmaets servere og har skaffet sig adgang til data om mindst 24 millioner kunder. Det gælder blandt andet navne, adresser, e-mail, telefonnumre og de sidste fire cifre i kreditkort-nummeret.
Hackerne har også fået fat i kundernes kodeord, men disse var gemt i krypteret form. Det kan dog ikke udelukkes, at de vil være i stand til at bryde krypteringen.
Zappos har også sendt en e-mail til kunderne, hvor man informerer om angrebet. Her fortæller Zappos at man har valgt at nulstille alle kodeord. Det betyder at kunderne skal oprette et nyt kodeord, og det anbefales også at ændre sit kodeord på andre tjenester, hvis man har anvendt det samme eller et lignende kodeord som på Zappos.
Firmaet har slukket for sine telefoniske hotlines og tvinger nu kunderne til at henvende sig per e-mail. Det begrundes med, at man ikke er i stand til at håndtere det enorme antal henvendelser, der forventes efter hackerangrebet. Hvis blot 5 pct. af kunderne ringer ind, er det allerede over en million opkald. Det vil få telefon-systemet til at bryde sammen.
Det ser ud til at datatyveriet hos Zappos er et af de største nogensinde, men det er dog noget mindre end sidste års indbrud hos Sony's PlayStation Network, der ramte mere end 100 millioner kunder.
Zappos har sit hovedkvarter i Kentucky og sælger kun sko i USA. Firmaet blev solgt til Amazon i 2009 for 1,2 mia. dollar.