Danske togrejsende får ikke lov at surfe på nettet eller læse e-mails undervejs, hvis det står til DSB.
Prisen er for høj og kvaliteten for lav, lyder meldingen til Folketingets trafikudvalg, der har spurgt om muligheden for internetadgang på de danske togstrækninger.
Anderledes ser det ud på den anden side af Øresund.
Det svensk-norske togselskab Linx tilbyder allerede i dag internetadgang på strækningen mellem Oslo og København - dog ikke på de sidste 20 kilometer før den danske hovedstad.
Prisen er blot 65 kroner for adgang på hele turen, og for de penge får togpassagererne en internethastighed svarende til en ADSL-forbindelse, der sikres via en satellitantenne og almindelige GSM-forbindelser fra togene.
Flere europæiske togselskaber har kørt en tur med Lynx-togene for at se teknikken i praksis, men DSB er ikke et af dem.
DSB's første nye IC4-tog, der her er pakket ud efter transport fra fabrikken i Italien, er ikke forberedt til at give passagererne internetadgang. Foto: Jens Hasse, Chili. |
Forbindelsen bliver afbrudt
Han understreger, at DSB har sat sig ind i de teknologiske muligheder, men at man endnu ikke er stødt på en kommercielt brugbar løsning.
- Problemet er, at der ikke skal ret meget til, før forbindelsen til toget bliver afbrudt. Under Storebælt kan vi slet ikke få forbindelse til satellitten, og ude i landskabet kan det være broer eller dårlig mobildækning, der ødelægger forbindelsen, siger Bjarne Lindberg Bak.
Han finder desuden prisen på 65 kroner alt for lav, hvis det skal dække omkostningerne ved at hente data via satellit og supplere med en række GSM-forbindelser.
Den slags hænger bedre sammen i flytrafikken, der også eksperimenterer med at udbyde internetadgang til kunderne, mener Bjarne Lindberg Bak.
Nye tog uden internet
- Hvis du har betalt 10.000 kroner for en flybillet, vil du sikkert gerne betale 250 kroner oveni for at kunne arbejde på nettet undervejs. Men har du betalt 125 kroner for en togbillet, bliver det sværere at sælge dig en internetforbindelse, siger han.
Derfor har DSB heller ikke forberedt de nye IC4-tog, der skal køre på de danske skinner fra udgangen af næste år, til internetadgang.
- Man skal også huske på, at mange af dem, der efterspørger at kunne bruge nettet i toget, i forvejen har en mobilløsning, de bruger til at komme i kontakt med eksempelvis firmaets netværk. For dem vil det ofte være billigere og nemmere at bruge den forbindelse frem for at købe sig til internetadgang i toget, siger Bjarne Lindberg Bak.
Han mener derfor, at DSB's primære opgave bliver at sørge for, at der er adgang til stikkontakter ved alle pladser, så passagererne kan få strøm til deres computere.