Mobilselskabet Orange fortsætter med at have to prislister:
Én for de trofaste kunder, der ikke stiller spørgsmål og gladeligt betaler fuld pris for deres mobilsamtaler. Og en anden til de utilfredse kunder, der er på vej væk for at finde lavere priser andre steder.
De utilfredse af slagsen kan fra den 25. september ringe for blot 85 øre per minut og sende SMS-beskeder for 17 øre per styk.
Forud skal kunden dog betale 199 kroner i oprettelse, og dermed minder produktet fuldstændig om en tilsvarende løsning fra lavpris-pioneren Telmore.
Derudover fortsætter Orange med en anden Telmore-kopi, som selskabet under massiv kritik fra blandt andre Forbrugerrådet har praktiseret siden februar.
I denne udgave kan kunderne helt slippe for opstartsgebyrer og blot tale for en kroner per minut og sende SMS-beskeder for 20 øre per styk.
Ofrer ingen markedsføring
De særlige tilbud, der for mange kunder vil være betydeligt billigere end de gængse Orange-priser, kan ikke findes på Oranges hjemmeside, og selskabet ofrer ingen reklamekroner på produktet.
- Vi tilbyder det til de kunder, der overvejer at forlade os på grund af priserne, siger koncerndirektør Morten Christiansen, Orange, til Computerworld Online.
Kun de kunder, der af egen drift ringer til Orange for at brokke sig over priserne eller true med at forlade selskabet, hører altså om de alternative prislister.
Det ser Morten Christiansen ingen problemer i:
- Hovedparten af vores kunder kan sagtens forstå, at vi er en anden type selskab end Telmore, bemærker han.
Siden februar er et hemmeligt antal tusinde kunder skiftet til de billigere produkter, som til forskel fra Telmore og andre lavprisselskaber fortsat udløser fakturaer og ikke kan tankes op via nettet.
For at blive tilbudt lave priser, skal kunderne opfylde visse kriterier, som Orange ikke ønsker at indvie offentligheden i. Dog ligger det fast, at kunderne skal være ude over de første seks måneders bindingsperiode og have betalt alle regninger til tiden.
- Vi kan på den måde sikre, at vi tjener penge på disse kunder, fordi vi kender dem, siger Morten Christiansen.
Fremgangsmåden vækker ikke begejstring i Forbrugerrådet, hvor telepolitisk medarbejder Anders Hjort Jensen tidligere har taget afstand fra de alternative prislister.
- At nogen kunder kan opnå særlige fordele, er ikke med til at skabe yderligere klarhed på et marked, der i forvejen er præget af uigennemsigtighed, sagde han for nylig til Berlingske Tidende.