Mobilselskabet 3, der er i fuld gang med at sparke såkaldt 3G-telefoni i gang herhjemme, lancerer landsdækkende reklamekampagne, der skal forklare danskerne, hvad den nye teknologi kan.
På busser og i TV-spots er reklamerne nu dukket op. Men danskerne kan endnu ikke melde sig som abonnent hos 3.
- Det, vi er i gang med, er at fortælle, hvad 3 er, og hvad vi kan med vores services og 3G-teknologien, men man kan ikke købe noget endnu, siger administrerende direktør i 3 i Danmark, Christian Jørgensen.
Han fastholder, at man kan købe abonnement hos selskabet i løbet af fjerde kvartal, men vil ikke give nogen nærmere dato. At selskabet begynder at slå på reklametrommerne allerede nu, tyder dog på, at det næppe varer mange måneder, inden det går i luften.
3G-teknologien giver blandt andet mulighed for videotelefoni, og reklamerne stiller spørgsmål som: Hvordan rækker mobiler tunge, og kan du se, hvem du taler i mobil med?
Christian Jørgensen er ikke nervøs for at irritere potentielle kunder, fordi de alligevel ikke kan købe, selv om kampagnen er skudt i gang.
- Der er grænser for, hvor mange budskaber man kan køre i en kampagne, uden det bliver for kompliceret. Nu starter vi med at udbrede kendskabet, og vi lover ingen steder, man kan købe, så vi håber ikke, vi skaber den forventning, siger direktøren.
3 i Danmark er ejet af Hong Kong-koncernen Hutchison Whampoa med 60 procent og af den svenske Wallenberg-families investeringsselskab Investor med 40 procent.