De fleste bilister har indimellem brug for lidt teknisk assistance, når de skal finde vej.
Men ikke alle har lyst til at investere i en dyr gps-enhed eller en næsten lige så dyr smartphone-app. Eksempelvis koster TomTom og Navigons smartphone-apps mellem 300 og 500 kroner.
Derfor er det værd at overveje, om der findes billigere alternativer i Apples App Store og Android Market. Et af de alternativer, vi har brugt her på redaktionen, hedder Waze og er helt gratis.
Waze findes som app til iPhone, iPad, Android og Blackberry, og det er ikke bare et stykke discount-navigation.
Det er på mange måder også en ny og innovativ tjeneste, der baserer sig på crowd-sourcing. Det vil sige, at tjenesten i høj grad er brugerdrevet. Waze-brugernes adfærd bliver brugt til hele tiden at forbedre kort, ruter og registrere trafiktætheden.
Bedst i storbyerne
Det betyder også, at jo mere populær Waze er, jo bedre en oplevelse får du som bruger også af app'en.
Derfor får du sandsynligvis også en betydeligt federe oplevelse med Waze, hvis du bruger app'en i USA, hvor den har opnået relativ stor popularitet, end i Danmark, hvor den stadigvæk mangler at få sit gennembrud.
Men også inden for Danmarks grænser varierer oplevelsen af Waze. Hen over julen testede denne skribent Waze flere gange i Danmark.
Eksempelvis er det svært at få navigation direkte til døren, lige så snart du bevæger dig uden for de større byer. Det skyldes, at Waze ganske enkelt ikke kender ret mange navne på de mindre veje i mange små og middelstore byer.
Samtidig var der også en række situationer, hvor Waze kom med besynderlige rute-forslag. For eksempel anbefalede app'en på et tidspunkt, at man skulle forlade motorvejen ved Esbjerg til fordel for en rute på landevejen, der var betydeligt længere i både tid og antal kilometer.
Få live trafik-opdateringer med Waze
Der er ingen tvivl om, at Waze fungerer bedst i hovedstadsområdet, hvor ruterne lader til at være mere korrekte, og app'en ser ud til at kende langt flere vejnavne.
Live trafik-opdateringer
Når du færdes i hovedstadsområdet, oplever du også at få direkte trafikopdateringer fra andre brugere.
Waze-brugerne kan vælge selv at indberette det, hvis de støder på uheld, vejarbejde og tæt trafik. Men app'en registrerer det også automatisk, hvis Waze-brugere pludselig holder stille eller begynder at køre langsomt på motorvejen.
Trafik-opdateringerne bliver ligesom kortene løbende hentet ned på telefonen via din data-forbindelse. Det betyder, at app'en kun fylder lidt mindre end 20 megabyte, mens de fleste betalingsalternativer, hvor kortene bliver lagret på telefonens hukommelse, fylder flere hundrede megabyte.
Til gengæld er konsekvensen, at du kan opleve problemer med Waze, hvis du færdes steder, hvor der er dårlig dækning, og måske vigtigst af alt: det kan blive en dyr fornøjelse at bruge Waze i udlandet, fordi du risikerer at skulle betale kassen for data-roaming.
Frygter du, at dit dataforbrug løber løbsk, kan du heldigvis se, hvor meget data Waze bruger. Du finder oversigten over dataforbruget ved at gå ind i app'ens indstillings-menu, vælge advanced og herefter "datatransfer."
Ikke på højde med betalings-navigation
Efter nogle dage i selskab med Waze er konklusionen dog, at Waze er et spændende bekendtskab.
Men er du en krævende gps-bruger, er det dog næppe et reelt alternativ til de store og dyre navigations-apps, og skal du på ferie til udlandet, kan du godt glemme alt om Waze. Det bliver ganske enkelt for dyrt i data-roaming.
Har du derimod kun brug for navigation i ny og næ, og færdes du mest i landets større byer, kan Waze muligvis opfylde dine behov. Og der er næppe tvivl om, at denne type brugerdrevne programmer bliver bedre og bedre, i takt med at brugertallet stiger.
Læs også:
Efter nytår kan du få gratis gps-navigation på din telefon