Danmarks Statistik undersøger hvert år danskerne vaner på nettet.
For hvad bruger vi egentlig nettet til, når det gælder private formål?
Adfærden er stort set identisk, uanset hvilken region man kigger på, og dermed hvilken nabo du måtte have.
Det viser tallene fra 2011, hvor cirka 5.000 danskere i aldersgruppen 16-89 år svarede på spørgsmålet.
Svarkategorierne finder du her:
1. Internetbank.
2. Søge information om varer.
3. Læse/downloade nyheder.
4. Services i forbindelse med rejser og lignende.
5. Sociale netværkstjenester.
6. Søge helbredsmæssig information.
7. Downloade software.
8. At lære nyt på nettet.
9. Søge information om kurser/uddannelse.
10. Jobsøgning.
11. Salg af varer/tjenester.
12. Netdating.
13. Følge online kursus.
Det skal bemærkes, at brug af e-mail ikke var svarkategori i 2011, men tidligere år har været absolut topscorer.
Danmarks Statistisk arbejder på at få indført svarkategorien i de fælles europæiske spørgeskemaer, som vi følger herhjemme for at have et sammenligningsgrundlag i EU.
Tjek på næste side, om du bruger nettet til de samme private formål som resten af befolkningen.
Sådan bruger danskerne nettet
Ifølge Danmarks Statistik var topscoren blandt de 13 svarkategorier i 2011 internetbanken, som 70 procent af danskerne brugte.
Også informationssøgning efter varer ligger højt, ligesom nyhedslæsning er blandt topscorerne.
1. Internetbank
70 procent.
2. Søge information om varer mv.
67 procent.
3. Læse/downloade nyheder
62 procent.
4. Services i forbindelse med rejser og lignende.
56 procent.
5. Sociale netværkstjenester
54 procent.
6. Søge helbredsmæssig information
51 procent.
7. Downloade software
48 procent.
8. At lære nyt på nettet
46 procent.
9. Søge information om kurser/uddannelse
41 procent.
10. Jobsøgning
25 procent.
11. Salg af varer/tjenester
23 procent.
12. Netdating
7 procent.
13. Følge online kursus
7 procent.
Du kan læse meget mere i statistikbanken hos Danmarks Statistik her.