Artikel top billede

Tømmermænds-ramte danskere bag stort it-nedbrud

Tusindvis af tømmermands-ramte danskere måtte sidde og vente i timevis på at få leveret junkfood efter massivt it-nedbrud hos Just Eat.

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande

På årets første og største omsætningsdag blev landets mægtigste pizzapusher, online-selskabet Just Eat, ramt af driftsproblemer.

Driftsforstyrrelserne faldt ifølge Just Eats administrerende direktør, Mads Eriksen, omkring klokken 17.30 til 19.30 på årets klart mest travle dag, da danskerne lå på langs med nytårsaften-tømmermænd og havde brug for fedt og salt fra nettet til at komme på højkant igen.

To timers tid varede it-problemerne, der ifølge Mads Eriksen skyldtes en overbelastning af selskabets servere fra de mange sultne danskere, der forsøgte at bestille mad i lige omkring spisetid.

"Rigtig mange kom ind på samme tid, og ja, det pres havde vi nogle udfordringer med," forklarer Mads Eriksen om nedbruddet.

På manuelt arbejde

Problemet med Just Eats system var, at kundens ordre tilsyneladende gik rent igennem, men bestillingen nåede aldrig ud til restauranterne.

Derfor måtte Just Eats medarbejdere sidde manuelt og forbinde kundebestillinger og restauranterne med hinanden for at få maden leveret til danskerne.

"Vi har nok misset nogle kunder, men vi har prøvet at nå alle dem, vi kunne. Og dem, der gik forgæves i går vil vi forsøge at få fat i over de kommende dage," bedyrer Mads Eriksen fra Just Eat.

Selskabet har på en normal hverdag omkring 30.000 madbestillinger og 45.000 på en normal søndag. 

100.000 bestillinger

1. nytårsdag modtog Just Eat lige omkring 100.000 bestillinger, og tangerede dermed sin rekord fra 1. januar 2011, hvor antallet er danske ordrer også lå på netop 100.000.

Direktør Mads Eriksen forklarer, at Just Eat endnu ikke har gjort miseren op i kroner og ører, da regnskabet ikke er helt lige til.

Mange gået forgæves

"Da systemet kommer op at køre igen, så bliver de gamle ordrer skudt ud igen, og der er da selvfølgelig nogen, der har opgivet. Vi ved dog ikke, hvor mange," siger han til Computerworld.

Da it-flimmeret var allerværst, genstartede Just Eat sine servere, hvilket fik hjemmesiden til at gå i sort.

Det hjalp ikke på efterspørgslen - tværtimod.

For selskabets 35 kundeservicesupportere måtte ifølge Mads Eriksen ligge vandret for at ringe ud til kunderne og bekræfte ordrer og annulleringerne på grund af de lange ventetider.  

Ingen pizza til Bruce Willis

De lange ventetider på flere timer fik de trofaste junkfood-spisere til at rase på blandt andet Just Eats-Facebookside.

Her kunne man omkring klokken 20 læse følgende besked fra en sulten dansker:

"En katastrofe, at Just Eat går ned 1. januar. Så kan året ganske enkelt ikke starte værre. Hvad skal jeg nu spise til Die Hard??"

Flere andre kunder tog nedbruddet uden samme portion humor og havde travlt med at aflyse deres bestillinger over Facebook, efter Just Eats telefoner og chat-linje også blev sat under gevaldigt pres, så flere kunder havde problemer med at komme igennem til supportmedarbejdere.

Just Eat-direktør Mads Eriksen fortæller, at selskabets kunder er velkomne til at tage kontakt, hvis de oplevede problemer 1. nytårsdag - ellers vil Just Eat selv tage kontakt til kunderne i løbet af de næste par dage.

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren