It-giganten CSC kan have en underskrevet overenskomstaftale på plads med flere fagforbund, der tilsammen repræsenterer omkring 500 ansatte, inden fredag eftermiddag.
Dermed når julefreden måske at sænke sig over en af landets største it-virksomheder efter et hektisk år med arbejdskonflikt og masser af kaotiske problemer med økonomi og kunder.
Samtidig undgår virksomhed og medarbejdere en ny konflikt magen til årets store slag, der i sommers førte til fagforbundet Prosas tab af to overenskomster efter fire en halv måneds lockout og strejke.
Meget tæt på aftale
Computerworld erfarer, at firmaets akademiker- og ingeniør-organiserede medarbejdere i øjeblikket forhandler med CSC's ledelse om en overenskomst på et møde, der har åben bagkant.
Når parterne har en aftale på plads, er det de Prosa-organiseredes tur til at nå frem til en underskrevet overenskomst sammen med CSC.
Begge overenskomstaftaler er ifølge Computerworlds oplysninger "meget tæt på" at være på plads.
Computerworld har tidligere fortalt, at de igangværende forhandlinger er kommet i stand på baggrund af en invitation fra CSC til fagforbundene.
Her var det et krav fra it-giganten at aftalen skulle være på plads netop inden jul. Et ønske, der ifølge Computerworlds oplysninger er blevet understreget af et krav om at forhandle helt forfra med nye krav efter nytår, såfremt en overenskomstaftale ikke er på plads inden jul.
Kan skåne kunder
Med underskrevne aftaler sikrer CSC sig nye overenskomster med medarbejderne inden de store, ordinære overenskomstforhandlinger i foråret 2012, hvor begge sider forventer at få langt mindre indflydelse på resultatet.
Deltagelse i ordinære overenskomstforhandlinger vil angiveligt kunne risikere at trække CSC ind i en eventuel konflikt, hvilket yderligere kan skade det forhold til kunderne, som blev hårdt prøvet under den lange arbejdskonflikt i sommers.
Computerworld har tidligere fortalt, at CSC angiveligt vil stille sig tilfreds med en overenskomst der er langt blidere for medarbejderne end den HK-aftale, som blev resultatet af årets langtrukne konflikt.
Her var firmaets primære mål at forbedre konkurrenceevnen ved at sætte de ansatte ned i løn, op i tid og droppe den såkaldte tryghedsaftale, som sikrede de ansatte op til 22 måners løn i tilfælde af masseafskedigelser.