Læs også:
Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening
Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?
Snakken om det offentlige Danmarks selvbetjeningsløsninger har bølget frem og tilbage i de seneste år, men til næste år bliver de en realitet.
Det betyder, at du som udgangspunkt vil være tvunget til at udfylde formularer på offentlige hjemmesider frem for at gribe knoglen, skrive et brev eller møde personligt frem, hvis du vil i kontakt med det offentlige.
Kommunernes Landsforening (KL) forventer, at det i fjerde kvartal af 2012 bliver et krav, at opskrivning til skole, skolefritidsordning (SFO) og daginstitution foregår digitalt.
Dertil kommer flytning og bestilling af blåt og gult sundhedskort, som det ligeledes forventes at blive obligatorisk at søge om via nettet i slutningen af næste år, skriver KL på sin hjemmeside.
Udover disse første områder for tvangsdigitalisering er KL og Digitaliseringsstyrelsen trukket i arbejdstøjet for at analysere sig frem til, hvor mange områder i kommunerne og hos Udbetaling Danmark, der egentlig kan digitaliseres allerede i 2013 (se faktaboks til højre).
De sidste områder for selvbetjeningsløsningerne forventes at falde på plads senest i 2015.
Alle over 15 år til tasterne
Den storstilede selvbetjeningsbølge, der skyller ind over Danmark i de kommende år, har sit udspring fra Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som den tidligere regering vedtog.
Den nye SRSF-regering har siden overtaget digitaliseringsstrategien - indtil videre uden de store ændringsforslag til den digitale håndtering af de omkring 250 millioner gange, som danskerne er i kontakt med det offentlige om året.
For at få lovgrundlaget på plads i 2012 er Digitaliseringsstyrelsen og KL gået i gang med at kigge på lovforslagerne for danskernes obligatoriske selvbetjening og sikring af, at borgerne er forpligtede til at have en digital postkasse, hvor e-mails har samme retsvirkning som almindelig brevpost.
Som udgangspunkt ser KL, at selvbetjeningen og det digitale postkassesystem skal omfatte alle danske borgere over 15 år, dog undtaget udvalgte grupper, der ikke kan selvbetjene sig selv som eksempelvis demente.
Dertil nævner KL på sin hjemmeside, at borgere, der ikke er i stand til at anvende digitale løsninger, skal tilbydes en fuldmagt til eksempelvis sønner eller døtre, så de pårørende kan læse borgerens digitale post eller foretage ansøgninger/anmeldelser for borgeren på nettet.
Samtidig skal lovgivningen ifølge KL udformes sådan, at borgerne kan få såkaldt "medbetjening" på kommunens borgerservicecenter, hvis de trænger til hjælp med selvbetjeningen og den elektroniske post.
Stor besparelse - lille lyst
Indtil videre har det offentliges sporadiske forsøg på selvbetjeningsløsninger ikke været den helt store succes.
Tal fra foråret indikerede, at danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjeningsløsningerne på frivillig basis, da kun mellem to og seks procent af danskerne hoppede til tasterne af egen fri vilje.
Ved at gøre selvbetjeningen obligatorisk har vi dog ikke noget valg.
Det offentlige regner i den sammenhæng med at spare adskillige milliarder i administrationsomkostninger, selv om et besparelsesbud på otte milliarder kroner ved fuld udrulning af selvbetjeningsløsningerne af mange regnes for at være lidt for ambitiøst.
Læs også:
Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie