Dynamicweb Software, der udvikler software til webshops, hjemmesider og online-marketing, har for andet år i træk fundet vej til analysehuset Gartners 'Magic Quadrant' for WCMS-leverandører (Web Content Management System). Et rygklap, som administrerende direktør for Dynamicweb Christian Beer lægger stor vægt på.
Han mener, at Dynamicwebs muligheder for salg til udlandet øges markant med placeringen i Gartners oversigt over WCMS-leverandører.
"Anerkendelsen fra Gartner er helt afgørende og har for alvor slået vores position fast, som en af de 20 førende leverandører i verden."
Ellers er det meget svært
De udenlandske markeder er ofte betydelig større end det hjemlige, og der er ifølge Christian Beer en tendens til, at kunderne køber en rapport fra for eksempel Gartner og så vurderer mulighederne ud fra rapportens konklusioner.
"Du kan sige, at Gartner-rapporten legitimerer, at en virksomhed i for eksempel Holland køber et produkt fra Danmark," siger Christian Beer og tilføjer:
"Nogen med en vis gennemslagskraft skal helst sige god for dit produkt. Ellers er det meget meget svært at slå igennem i udlandet."
Omsætning taber seks millioner
Dynamicweb har lige afsluttet sit årsregnskab. Omsætningen er gået tilbage fra 35 til 29 millioner kroner, mens resultatet før skat er vokset med en million kroner til 1,6 million kroner.
Tilbagegangen er ikke helt i harmoni med, at Christian Beer
sidste år bedyrede, at han forventede "et betydeligt bedre resultat i indeværende regnskabsår end sidste år."
"Vi solgte et norsk distributionsselskab fra i regnskabsåret - som vi af regnskabsmæssige årsager tog en afskrivning på. I løbet af det nye regnskabsår, som løber fra den 1. juli har vi desværre måttet tage den virksomhed tilbage, og det har kostet os en afskrivning. Uden den havde resultatet efter skat været dobbelt så stort. Surt ja, men sådan er det altså," forklarer Christian Beer.
Åbner i Polen og Brasilien
Sidste nyt hos Dynamicweb er, at selskabet har åbnet to nye datterselskaber i henholdsvis Polen og Brasilien. Om beslutningen om at åbne netop i disse to lande siger direktøren:
"Hvis jeg skal pege på et sted, hvor det går godt i Europa, så er det Polen, og hvis jeg skal pege på et sted, hvor det går godt i Sydamerika, så er det Brasilien, hvor vækstraterne er tocifrede."
Dynamicweb har været så heldig at finde nogen i Brasilien med dansk baggrund, og det hjælper gevaldigt på at håndtere den store kulturforskel, der er fra de varmblodede, sambadansende brasilianere til de kølige indbyggere i Norden.
"Vi har været på det portugisiske marked i fem år - og da Brasilien er en gammel portugisisk koloni, (og det eneste land i Sydamerika, hvor sproget er portugisisk og ikke spansk, red.) så er der mange af vores koncepter, som vi kan bruge. Disse koncepter er ellers lokalt orienteret til det portugisiske marked, men vores analyser viser, at de passer fint i Brasilien," siger Christian Beer.
To primære konkurrenter
Konkurrencebilledet har ikke ændret sig meget det seneste år. På det danske marked konkurrerer Dynamicweb primært med Sitecore og open source-projektet Umbraco, fortæller Christian Beer.
Han forventer, at Dynamicweb vokser med 10 til 15 procent i indeværende regnskabsår, og at selskabet får startet minimum ét stort nyt marked op. Hvor vil Beer ikke sige noget om endnu.
Han vil derimod også godt løfte sløret for de økonomiske forventninger på bundlinjen, som er:
"At resultatet før skat bliver en til halvanden million kroner større end resultatet i år."