Læs også:
EU vil tvinge Facebook til ny annonce-model
Firmaer har længe påstået, at den almene lovgivning omkring markedsføring ikke er egnet på nettet.
Forbrugerombudsmandens chefkonsulent Tina Morell Nielsen fortæller, at hun gentagne gange har hørt, at reglerne ikke slår til.
Andre har været af den opfattelse, at de almindelige regler slet ikke er gældende på nettet.
Sådan er det bare slet ikke.
"Der har været en opfattelse af, at her var der frit slag - og det er jo ikke tilfældet. Man skal være opmærksom på, at lovgivningens almindelige regler gælder ved markedsføring via sociale medier," forklarer chefkonsulent for Forbrugerombudsmanden Tina Morell Nielsen.
Nu skal der derfor gøres op med den fejlagtige opfattelse af, hvordan firmaerne må og ikke må markedsføre deres varer online.
Du skal kunne se reklamerne
Forbrugerombudsmanden understreger på sin hjemmeside, at almindelige regler for markedsføring også gælder på nettet.
Det vil sige, at det skal være muligt at adskille reklamer fra andet indhold på blogs, sociale sites og webshops. På samme måde som magasiner og aviser skal adskille annoncer fra redaktionelt stof, skal det være muligt at skelne mellem privatpersoner og "levende reklamesøjler" på nettet.
"Der er navnlig problemer omkring reklameidentifikation. Vi ser det blandt andet på blogs, hvor man ikke får at vide, når private bruges til markedsføring. Når en blogger udtaler sig positivt om nogle produkter, uden at vi ved, at vedkommende i virkeligheden modtager gaver eller betaling for at gøre det, så er det et problem," siger Tina Morell Nielsen.
På samme måde kan man blive i tvivl, når kunder kommenterer produkter i forskellige webshops. Bliver de positive kommentarer produceret med salgsfremmende formål i marketingsafdelingen, eller er det faktisk reelle kunder, der har erfaringer med produkterne, der har givet sig tid til at dele deres viden med andre handlende?
Nu skal det altså være slut med den slags gråzoner, hvis det står til den danske forbrugerombudsmand, som netop har sendt et vejledningsforslag - et såkaldt udkast til et standpunkt - i høring.
Standpunktet er dog ikke kun blevet til på baggrund af hensyn til brugerne af sociale medier. Også det danske erhvervsliv ønsker klar besked omkring markedsføring på nettet.
"Den danske forbrugerombudsmand modtager jævnligt henvendelser fra erhvervsdrivende, der har bedt forbrugerombudsmanden tage stilling til konkrete markedsføringstiltag på Facebook," står der som oplæg til Forbrugerombudsmandens standpunkt.
Kun en vejledning
Bliver standpunktet vedtaget, bliver det fremadrettet opfattet som den officielle vejledning til, hvordan firmaerne kan sikre, at deres markedsføring på internettet er lovlig.
Computerworld i sidste uge, at Europa-Kommissionen barsler med et nyt direktiv, der ved lov skal forbyde målrettede annoncer på sociale medier.
I modsætning til Europa-Kommissionen har ombudsmandsinstansen ikke ret til at lovgive. Skrivelsen fra Forbrugerombudsmanden skal derfor udelukkende betragtes som en vejledning til korrekt markedsføring via sociale medier.
"Når erhvervsdrivende markedsfører sig via sociale medier, skal markedsføringen overholde de almindelige regler, som gælder for markedsføring på internettet."
Så utvetydigt er rådet til de forretningsdrivende formuleret i Forbrugerombudsmandens standpunkt.
Læs også: