Googles browser, Chrome, har ifølge webanalysefirmaet StatCounter for første gang på globalt plan overhalet Firefox og er nu verdens anden mest populære browser kun bag Microsofts Internet Explorer. Derfor er det nu på sin plads at spørge, hvad det er, der gør Chrome så populær, og om din virksomhed burde bruge Googles browser.
Google forestiller sig, at vi alle, heriblandt erhvervslivet, skal gøre alt via browseren, og arbejder på at gøre det muligt. Selskabet udvikler samtidig styresystemet Chrome OS, som gør det muligt for Googles netbook-lignende bærbar, Chromebook, at køre på, hvad der ser ud til blot at være en browser.
Google tilføjer konstant nye funktioner, der gør selskabets browser mere sikker, hurtigere og lettere at bruge. De fleste af disse funktioner findes også i andre browsere, men det unikke ved Chrome er, at den inkorporerer dem alle sammen. Her får du de fem vigtigste grunde til, at din virksomhed bør bruge Google Chrome.
1. Sandkassen
Det såkaldte sandboxing sørger for, at hvad end der foregår i ét browserfaneblad ikke kan påvirke andre faneblade, fordi hvert faneblad kører som separate processer. Det er i praksis ligesom at have skilt de forskellige faneblade ud som individuelle programmer, der ikke kan kommunikere med hinanden. Det hjælper til at forhindre installationen af malware, hvilket er afgørende for at beskytte mod, at hackere opnår adgang til virksomhedens data. Det betyder som regel også, at faneblade, der crasher, ikke påvirker andre faneblade, hvilket kan være tidsbesparende ved at sikre mod tabt arbejde.
2. Automatisk opdatering
Ligegyldigt hvor omhyggelige programmørerne har været, vil al software indeholde fejl, og nogle af disse fejl kan gøre softwaren usikker. For at minimere, hvor lang der bruges på at lukke sikkerhedshullerne, i takt med at de opdages, har Google sørget for, at Chrome automatisk opdaterer sig selv i baggrunden. Det reducerer ikke alene risikoen for, at hackere udnytter et sikkerhedshul i softwaren, men giver dig også de nyeste funktioner, så snart de bliver tilgængelige.
3. Sikker browsing
Internettet er et farligt sted med malware og phishing som to af de mest udbredte trusler. Google sporer websites, som mistænkes for at være farlige, og hvis du aktiverer beskyttelse mod phishing og malware, vil Chrome vise en advarselsmeddelelse, inden du besøger et mistænkeligt website. Dette er endnu en foranstaltning, der hjælper til at forhindre, at skadelig software gør din computer sårbar for angreb udefra. Funktionen hjælper desuden til at forhindre, at virksomhedsrelaterede login-oplysninger falder i forkerte hænder.
4. Hastighed
Et af Googles vigtigste målsætninger med Chrome var at forbedre browsernes hastighed, og Chrome bliver da også hele tiden hurtigere. Mange af forbedringerne drejer sig om ydelsen af JavaScript, som driver mange af Googles services. For virksomheder, der anvender Google Apps, betyder det, at Chrome generelt vil være den hurtigste og mest pålidelige browser til arbejdsrelaterede formål.
5. Fleksibilitet
Firefox' store katalog af udvidelser er en af grundene til browserens succes. Chrome tilbyder dog også et stort antal udvidelser via Chrome Webshop. Udvidelserne giver mulighed for at udbygge sin browsers funktionalitet. Webbaserede services fra eksempelvis Google, Evernote eller StumbleUpon anvender Chrome-udvidelser for at integrere deres websites tættere med browseren. Muligheden for at installere, slå til og fra samt afinstallere udvidelser af Chrome uden at skulle genstarte browseren sparer ikke alene tid, men udvidelser såsom Context gør dig også i stand til at slå hele grupper af udvidelser til og fra, afhængig af hvad du har brug for på ethvert givent tidspunkt.
Læs også
Google Apps vs. Office 365: Det kan de bruges til
Her er tre gyldne tips til Googles Chrome-browser
Oversat af Thomas Bøndergaard