Et komplet nyt app-univers blev i går søsat på musiktjenesten Spotify.
Den Apple-inspirerede model giver brugerne af Spotify mulighed for at hente apps, der kan vise teksten til et musiknummer, mens det spiller, tjekke koncertkalendere og bruge playlister sammensat af rockstjerner.
Med lanceringen kan Spotify endnu mere effektivt angribe andre musiktjenester som Apples iTunes.
Spotify vokser i forvejen voldsomt og er sandsynligvis blevet verdens største musikstreaming-tjeneste med 15 millioner numre i kataloget og ti millioner aktive brugere.
Spotifys app-univers er i første omgang kun desktop-baseret. Man finder altså ingen apps, der kan fungere på en smartphone. Der er tale om simple HTML5 webapps, som Spotify skal godkende, før en app tages med i musiktjenestens app-store.
Den største begræsning for udviklere synes at være på indtjening. App-udviklere har simpelthen ingen udsigt til at generere indtægter på deres Spotify-apps. Selskabets stifter David Elk afviste ved lanceringen i går aftes i New York, at app-udviklere vil kunne få adgang til at generere indkomst i Spotify-systemet. Ifølge GigaOM skyldes den holdning, at Spotify i forvejen befinder sig i et kritisk lys, hvor mange musikere er utilfredse med de små betalinger, som streamingtjenesten giver dem. Hvis tredjeparts leverandører også skulle have lov at profitere af musikken, ville Spotifys forhold til musikerne blive yderligere anstrengt, lyder rationalet.
Selv uden pengestrømme kan Spotifys app-univers dog give god mening for andre. Det gælder for eksempel det gratis musiktidsskrift Gaffa, der pludselig får en enorm eksponering og adgang til nye læsere i hobetal.
Gaffas app giver anmeldelser og nyheder til Spotify-brugerne med relevans for den musik, de aktuelt lytter til.
Gaffa fortæller i en pressemeddelelse, at aftalen med Spotify dækker Danmark, Norge og Sverige, og er en vigtig brik i mediets nordiske ekspansion.
"Fremtiden er her, og den er fed. En jukebox med indbygget Gaffa er både den inspirationskilde og det filter, brugerne har brug for i den uoverskuelige strøm af ny musik, som er fulgt med den digitale revolution. Et samarbejde med en cool musikservice som Spotify er en fantastisk chance for at komme bredt ud på Gaffas nye nordiske markeder," siger Robert Borges, CEO på Gaffa.
Fra starten kan man i det nye Spotify-univers også finde en anden danske app, nemlig Moodagent, der fik en markant plads i den internationale Spotify-lancering i New York.
Den danske app, der sammensætter playlister ud fra stemninger, kommer ifølge sine skabere endnu bedre til sin ret i den enorme samling af musiknumre, som Spotify-tjenesten indebærer:
"Der er ingen tvivl om, at den lokalt lagrede musiksamling er ved at vige pladsen for streaming-løsninger, der tilbyder alverdens musik direkte til brugerne. Spotify befinder sig helt i front for denne udvikling, og vi er derfor stolte over at Moodagent er udvalgt blandt første apps, der skal gøre Spotify endnu bedre," siger Moodagent CEO, Peter Berg Steffensen.
Andre apps og en gennemgang af app-systemet på Spotify kan ses her.
Blandt Spotifys investorer finder man russiske DST Global, der også har en ikke uvæsentlig andel af Facebook, samt det delvist danske Northzone Ventures.