Den store pioner inden for e-handel, Amazon.com, har lagt sag an mod 11 online-annoncører i USA og Canada.
Firmaerne bruger Amazons navn til at markedsføring i de e-mails, de sender ud. Det sker ofte i form af spam-mails, som modtagerne ikke har bedt om at modtage.
Netbutikken forlanger millioner af dollar i erstatning af firmaerne, der ikke handler med bøger, men typisk har mere tvivlsomme produkter som forsikringer og piller til penis-forstørrelser på hylderne.
Første sag afsluttet
Den første sag er allerede afsluttet, da Amazon indgik forlig med firmaet Cyebye.com, der forhandler elektriske apparater af enhver art til hjemmet.
Firmaet har indvilget i at betale for endnu ikke opgjorte skader på Amazons navn samt en bøde på knap 70.000 kroner.
Det er også en del af forliget, at Cyebye.com fremover skal afstå fra at udsende e-mails, hvor andre firmaer fremgår som afsender - medmindre Cyebye.com har fået lov, som det hedder.
Amazons problem hedder spoofing og rammer virksomheder med veletablerede varemærker. Mindre etablerede firmaer udsender e-mails, der ser ud som om, Amazon er afsenderen, og dermed kommer indholdet af e-mailen til at fremstå mere troværdigt.
Flere af de store navne på nettet arbejder sammen med internetudbydere for at finde tekniske metoder til at forhindre spoofing.