Nu skal det være slut.
EU har fået nok af Facebooks forretningsform. Derfor vil Europa-Kommissionen nu forbyde store dele af reklamerne på det sociale website.
Det skriver den britiske avis The Telegraph.
Netop som det er sluppet ud, at Facebook har planer om at blive børsnoteret i USA, trues selskabets forretning.
Selskabet tjener nemlig enorme summer på at sælge målrettet reklameplads til annoncørerne. Bare i Storbritannien tjente Facebook omkring 220 millioner kroner på målrettede annoncer gennem de sidste to år.
EU-kommissær Viviane Reding oplyser til The Telegraph, at EU arbejder på et direktiv, der forbyder Facebooks nuværende fremgangsmåde.
Som det er nu, vil singler ofte blive mødt af reklamer fra diverse datingbureauer, mens nybagte forældre vil se blereklamer, når de trykker ind på deres profil. Eksemplerne er mange.
Skal aktivt give tilladelse
Det kommende EU-direktiv sætter en stopper for indhentning og videregivelse af personlige oplysninger, med mindre den enkelte bruger aktivt har givet tilladelse til dette.
Det er altså de målrettede annoncer, Europa-Kommissionen ifølge Reding vil til livs.
Den kvindelige næstformand kommer dog aldrig nærmere ind på, hvordan Europa-Kommission konkret vil fortsætte herfra.
The Telegraph skriver imidlertid, at direktivet forventes at blive introduceret allerede i januar 2012.
Indtil lovgivningen bliver en realitet opfordrer Viviane Reding til mere åbenhed.
"Jeg opfordrer de sociale medier til at være mere gennemsigtige i forhold til, hvordan de arbejder. Brugerne har krav på at vide hvilke data, der indsamles og bearbejdes - og med hvilket formål," siger Viviane Reding.
Det samme kæmper aktivistgruppen Europe Vs. Facebook for. Mens gruppen dog udelukkende fokuserer på Facebook, skal det understreges, at Europa-Kommissionens direktiv vil komme til at gælde alle de sociale medier.