Kanalen blev skabt i kølvandet på pc-revolutionen. Og i rigtig mange år har pc-salget været den gennemgående driver. Men kan det fortsætte i al evighed?
Det store dyr i åbenbaringen lige nu er consumerization - det at folk tager deres egen enheder med og vil bruge dem i arbejdssammenhæng. Det kan sammen med cloud varsle store ændringer for kanalen.
For hvem sælger så enhederne? Bliver det Elgiganten og Proshop, som så efterlader B2B-forhandlerne tilbage på perronen?
Det er et godt spørgsmål. Men for at det bliver aktuelt, skal der ske et paradigmeskifte i danske virksomheder. For vil virksomheder på sigt acceptere, at de ikke har kontrol over hvilken it, der bliver brugt i firmaet?
Måske. I gamle dag var det almindeligt at arbejdsgiveren i nogle sammenhænge betalte for uniformer til ansatte. I dag er det stort set op til de ansatte selv at ekvipere sig.
Sådan bliver det måske også med personlig it.
Eller dele af den. For spørgsmålet er, om computere, som kanalen forstår dem, er ved at glide ud og blive et produkt, der absolut ingen strategisk betydning har for virksomheder.
Det sker nok ikke i dag eller i morgen. Men hvem kender ikke nogen, der har deres private Ipad med på arbejde? Eller som bruger deres private Iphone i arbejdssammenhæng?
Det betyder omvendt at kanalen må lede efter andre produkter, som har strategisk betydning for deres kunder.
Sådan at man har andre brækjern ind til kunderne end en opdatering af virksomheden computere.
For vil forhandlerne have taletid hos deres kunder, skal de også have produkter, der repræsenterer en strategisk værdi.
I dag er det måske den it-ansvarlige, der køber computere hjem, men i morgen er det måske receptionisten, der gør det sammen med bestillingen af nyt toiletspapir.
Og hvad gør HP, Lenovo og Dell - og deres partnere så? Måske er det på tide, at tage debatten om, hvad der bliver pc'en afløser.... i kanalen.