Computerworld News Service: Kina har overhalet USA som verdens største smartphone-marked målt på antal solgte enheder i årets tredje kvartal, men det bliver svært for landet at beholde positionen de næste to kvartaler, vurderer et analysefirma.
Kinas smartphone-salg nåede 23,9 millioner enheder ved udgangen af kvartalet, fortæller Strategy Analytics.
Det sætter landet på pladsen lige foran USA, hvor der blev solgt 23,3 millioner smartphones i samme periode.
Julesalget venter
Strategy Analytics bemærker, at USA muligvis vil tilbageerobre førstepladsen i løbet af årets sidste kvartal, hvor julesalget går i gang.
"Det kommer nok til at gå lidt op og ned i løbet af de næste kvartaler," siger direktør for Strategy Analytics, Thomas Kang.
"Men i løbet af næste år vil Kina begynde at ligge permanent foran USA. Kina bliver større og større for hvert kvartal, der går."
Størst omsætning i USA
USA beholder dog pladsen som det største smartphone-marked i forhold til omsætning, drevet af salget af high-end enheder som Apples iPhone.
Kina skal bruge tre eller fire år mere, inden landet overgår USA på omsætning, mener Thomas Kang.
To andre analysefirmaer fortæller, at USA stadig ligger i toppen af smartphone-markedet målt på volumen, selv om Kina ikke ligger langt bagefter.
Gartner, som måler det antal smartphones, som butikkerne har solgt, frem for antallet af smartphones solgt til butikker, siger, at det amerikanske smartphone-salg nåede 22,2 millioner enheder i tredje kvartal, foran Kinas 21,7 millioner enheder.
I sidste måned fortalte Canalys, at USA havde solgt over 200.000 enheder mere end Kina i løbet af årets tredje kvartal. Deres definition på smartphones kan være anderledes, ligesom de muligvis inkluderer andre leverandører, siger Strategy Analytics.
Her er den største leverandør til Kina
Strategy Analytics mener, at salget er steget i Kina, fordi telefonerne generelt er blevet mere tilgængelige i detailkanalerne, og fordi de kinesiske teleselskaber er begyndt at tilbyde subsidier for high-end enheder som Apples iPhone.
Der er desuden flere prisbillige Android-enheder fra hjemlige producenter som ZTE på vej ind på det kinesiske marked.
Nokia, der har oplevet et dramatisk fald i smartphonesalget i løbet af i år, sidder stadig på førstepladsen som den ledende telefonleverandør i Kina med en andel på 28 procent af markedet, fortæller Strategy Analytics.
"Historisk set har Nokia haft et godt brand i Kina," fortæller Thomas Kang. Virksomheden er i høj grad til stede i Kinas detailkanaler, og den tilbyder desuden en kinesisk-sproget sms-service, som er blevet meget populær blandt kunderne i landet, fortæller han.
Nokia taber markedsandele
Alligevel har Nokia oplevet et fald i markedsandele i landet fra 70 procent i 2010, bemærker Thomas Kang.
Virksomhedens salg er i høj grad blevet påvirket af konkurrencen fra mellemklasse Android-telefoner fra hjemlige producenter, og af Kinas teleselskaber, der er i høj grad har støttet konkurrerende mærker.
Apple, der har oplevet en kraftig stigning i salget af virksomhedens iPhones, sidder på omkring 12 procent af markedet i landet, siger Thomas Kang.
"Den andel er fordoblet hvert eneste år," tilføjer han.
I landets tredje kvartal opnåede HTC en markedsandel på 24 procent i USA, mens Apple endte med en andel på 20,6 procent.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen