Nu skal brugere af mobiltelefoner holde øje med en vigtig detalje, inden de tilmelder sig SMS-tjenester.
Firmaet Mobitech har lanceret et produkt, der gør det muligt at lade modtageren betale for SMS-beskeder på mobiltelefonen.
Konceptet henvender sig i særlig grad til foreninger, skoler, institutter, klubber og organisationer, som ofte sidder inde med så personlig og relevant information for sin målgruppe, at det er oplagt at bruge SMS-tjenester.
Hidtil har problemet været, at disse afsendere ikke har råd til at udsende beskeder, men sådan behøver det ikke længere at være.
Når modtagerne har tilmeldt sig tjenesten, skal han eller hun fremover betale en kroner for hver SMS-besked, der modtages. Pengene opkræves over telefonregningen.
På få sekunder kan en forening dermed udsende påmindelser om sine aktiviteter, sportsklubben informere om sportsresultater og ændringer i turneringsprogrammer, og skolerne kan oplyse studerende om aflyste forelæsninger eller ændringer af undervisningslokaler.
Fælles for alle situationer er, at informationen skal have så stor værdi for modtagerne, at de vil betale for dem, understreger Mobitech.
Firmaet minder også sine kunder om paragrafferne i markedsføringsloven, der gør det klart, at kunderne aktivt skal tilmelde sig tjenesterne.