Igen rammes de danske Orange-ansatte af en fyringsrunde,. Denne gang er 42 medarbejdere i Orange World Services-afdelingen blevet afskediget.
Afdelingen, der holder til i Orange Danmarks nu forladte bygning på Prags Boulevard i København, bestyres af den internationale Orange-koncern og har ikke noget med de danske aktiviteter at gøre.
Orange World Services betjener de enkelte Orange-lande med datatjenester og fælles produkter, der skal udbydes til kunder i hele koncernen.
- I forbindelse med den nye strategi, vi tidligere har annonceret, har vi valgt at samle disse aktiviteter i én stor, teknisk organisation, siger Nicole Orr, talskvinde i Oranges pressecenter i London.
Den nye strategi blev herhjemme mest kendt for sit budskab om, at Orange kun kan acceptere at være nummer et eller to - eller have en markedsandel på mindst 20 procent - på de markeder, hvor selskabet er repræsenteret. Det mål er ikke umiddelbart realistisk at nå i Danmark.
Forhandler i dag
Strategien går imidlertid også ud på at skabe stordriftsfordele i koncernen.
Medarbejderne blev orienteret om fyringerne forrige mandag, og medarbejderrepræsentanter forhandler i dag med ledelsen om fratrædelsesordninger.
Da Orange ikke har overenskomst med medarbejderne, er fagforeningerne ikke direkte involveret i forhandlingerne. De følges dog tæt af blandt andet HK, der har flere medlemmer blandt de afskedigede.
I december sidste år fyrede Orange Danmark 380 medarbejdere, og det resulterede bagefter i et større slagsmål mellem ledelse og medarbejdere, der var uenige om detaljerne i fratrædelsesordningerne.
- Jeg forventer, at ledelsen griber det mere professionelt an denne gang, siger konsulent i HK København, Kim Bonde Nielsen, der blev orienteret om fyringerne i sidste uge.
Han beklager, at telekrisen endnu engang har ramt hans medlemmer i Orange.