Det går forrygende med at sælge digitale kameraer overalt i verden. Ifølge brancheforeningen CIPA (Camera & Imaging Products Association) er salget næsten fordoblet, hvis man sammenligner januar til maj 2003 med samme periode sidste år.
Til gengæld går det ned ad bakke for de film-baserede kameraer, der har tabt 20 procent målt i enheder. Markedet for objektiver er også gået ned - dog kun med 11 procent.
Europæerne har for alvor taget digitalkameraerne til sig. Markedet er vokset 149 procent, hvis man ser på enheder, mens tallet er 120 procent, hvis man ser på omsætning.
I Europa blev der i årets første fem måneder solgt 4,5 millioner digitale kameraer. I Nordamerika herunder USA var tallet blot 3,8 millioner, mens der i Japan blev solgt 3,1 millioner kameraer.
Stort set alle steder i verden bliver der nu solgt flere digitalkameraer end kameraer til film. De digitale kameraer overhalede lige netop de film-baserede i 2002, men nu er forskellen langt større. I Europa og Nordamerika er der tale om cirka dobbelt så mange digitale kameraer, mens tallet for Japan er næsten seks gange så mange.
Værdien er markedet er størst i Europa. Her var omsætningen i årets første fem måneder otte milliarder kroner, mens amerikanere og canadiere købte digitale kameraer for 6,5 milliarder kroner.
I hele verden udgjorde salget af digitale kameraer knap 23 milliarder kroner, en stigning på 72 procent i forhold til sidste år.
Omsætningen på film-baserede kameraer er som ventet også faldet, med godt en fjerdedel. Der bliver nu solgt digitalkameraer for syv gange så mange penge som filmbaserede kameraer.