Artikel top billede

Derfor virker ehandlen ikke optimalt

Vi er gode til ehandel, men der er flere ting, der hæmmer danskernes lyst og mulighed for at handle endnu mere på nettet.

Både danske e-købmænd og de danske forbrugere handler løs i ind- og udland på nettet - og branchen forventer stadig vækst. Men der er alligevel ting, der holder os fra at få det fulde udbytte af e-handel.

Det er en af resultaterne i en større undersøgelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet

Undersøgelsen viser for eksempel, at mange forbrugere handler lokalt, selv om der ikke er grænser for den europæiske webhandel. Kun ni procent af forbrugerne købte varer i e-butikker, der lå i andre EU-lande end deres eget.

En hel basal ting, der hæmmer handel på kryds og tværs af landegrænser, er tryghed. Mange respondenter svarer i undersøgelsen, at de vil være sikre på at kunne kommunikere med butikkerne på et sprog, de forstår, hvis der opstår problemer.

Sådan gør vi

Sprog og kulturelle forskelle er den overvejende årsag til, at dansker hellere lægger penge i danske netbutikker. 

Derudover siger mange af dem også, at de er frustreret over forskellige produktbeskrivelser og bekymret omkring detaljerne for betaling, leveringstid og returnering.

Fragten er også en barriere, som både forbrugere og virksomheder nævner. Der er behov for hurtigere og billigere levering af fysiske varer i forbindelse med tværnational e-handel.

Rapporten foreslår, at netbutikkerne kommer forbrugerne bekymringer i møde ved at tilbyde flere sprog, som kunderne kan læse og kommunikere på.

Kundernes tryghed og købelyst vil også blive styrket af certificeringer i stil med det danske E-mærke. EU arbejder faktisk på at komme med udkastet til et fælles EU-klagesystem allerede i år og indføre 14 dages returret på nettet i hele EU.
Se hele rapporten her.

Det kan få os ud af krisen

Formålet med at styrke den internationale webhandel er ikke er flytte vækst ud af Danmark.

Undersøgelser viser, at det kan skabe fordele for forbrugerne i form af større og billigere udbud af varer, og så kan danske virksomheder potentielt betragte hele Europa som deres markedsplads. Overordnet vil en styrket nethandel i EU skabe vækst, mener erhvervs- og vækstminister Ole Sohn.

Udviklingen af et velfungerende digitalt indre marked kræver imidlertid, at der skrues op for den tværnationale e-handel i hele EU. Regeringen vil derfor under det danske EU-formandskab i 1. halvår 2012 sætte det digitale indre marked på dagsordenen," udtaler ministeren i en pressemeddelelse.
Erhvervs- og vækstministeriet henviser i mellemtiden forbrugere og forhandlere til Forbrug.dk, der i øjeblikket markerer ehandelsugen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer