Post Danmark er blevet prygelknabe blandt webshopejere, der synes, at de danske postmænd er for grådige.
Men Post Danmark mener ikke, at firmaet skal have skyld for, at nogle danske netbutikker er begyndt at flytte logistik til Tyskland.
"Vi hører godt nok om firmaer, der flytter udenlands grundet billigere arbejdskraft, men vi kan også se nogle, der efter lidt tid i Tyskland vælger at flytte hjælp igen, så man kan ikke sige, at det er et ubetinget hit at flytte derned," siger John Brøndum, salgs- og markedschef hos Post Danmark Logistik A/S uden at nævne
Firmaer med positive udflytningserfaringer melder om, at der kan være en halvering af fragten i vente ved at sende sine varer fra ud landet.
Men ifølge John Brøndum får man ikke særbehandling af Post Danmark ved at sende fra eksempelvis Tyskland.
"Vi behandler folk lige godt, uanset hvor de bor. Hvis der er store forskel i prisen, så vil jeg tro, det er fordi man har en aftale med DHL eller nogle af de andre internationale distributører i branchen. Pakkemarkedet har været i fri konkurrence i årevis."
"Vores ambition er at være den bedste på prisen, og vi kan se på mængden, at det går den rigitige vej. Der er også flere og flere små nethandlere, som henvender sig til os for at lave aftaler. Det er vi selvfølgelig megaglade for," siger John Brøndum.
Men internethandlen stiger vel uanset, hvordan jeres priser er. Det kan vel ikke være målestok for tilfredsheden med Post Danmark?
"Selvfølgelig er mængden ikke det eneste succeskriterie for os. Vores succeskriterie er også, at vi har en rigtig god service til folk uanset om de sender privat eller b2b. Og det har vi".
Han mener tilmed, at Posts Danmark på det seneste har lavet flere fordelagtige tiltag henvendt både små og store netbutikker. Han kan ikke give konkrete eksempler, men hævder at de generelle aftalevilkår er forbedret, så det for eksempel er blevet nemmere at lave individulle aftale i forhold til tidligere.
Hvis danske virksomheder vælger at lægge logistik og lagerfaciliteter i udlandet, så er det i højere grad for at score andre gevinster end på fragt-området, mener John Brøndum.