I sidste trykte udgave skrev CRN, at priserne i HPs Gazelle-program langt fra er så favorable som lovet ved lanceringen.
For mens HP lovede en fordobling af forhandlernes indtægter ved deltagelse i programmet, florerer de samme produkter på markedet, eksempelvis på edbpriser.dk, til tilsvarende priser.
Men den kritik bliver nu afvist af HPs kanaldirektør Leif Carlsen, som hævder, at programmet har en god opbakning fra forhandlerne og skal vurderes i en større helhed end bare på prisen.
»Vi har netop rundet de 100 forhandlere, så det går rigtig godt. Vi hverken kan eller vil styre, hvad produkterne bliver solgt til rundt omkring. Det, vi kan garantere, er, at forhandlere oplever nogle kostpriser, som de ikke får, hvis de ikke er en del af programmet. Desuden er prisen ikke det absolut bærende. Prisen skal være i orden, men den er ikke den afgørende del,« lyder det fra Leif Carlsen.
Han mener derfor ikke, at en sammenligning med priser andre steder giver det fulde billede af programmets kvalitet, da forhandleren får en lang række ekstra ting med i købet, såsom en tættere, mere direkte kontakt til producenten.
»Den type forhandler, som passer bedst i programmet, er den med et lokalt touch, hvor prisen skal være i orden for kunderne, uden at det er det afgørende, og hvor lokal rådgivning, service og varer på lager har en stor betydning for kunden. Hvis en vare ligger på 4700 kroner, men man kan få den til 4300 på nettet plus fragt og tre dages levering på edbpriser.dk, så tror vi på, at der er mange kunder, der stadig vil købe den via en forhandler,« siger Leif Carlsen.