I går kunne CRN fortælle, at flere distributører og forhandlere i Norden oplever store problemer med at anskaffe Samsung notebooks til salget i fjerde kvartal.
Samtidig har Samsungs nordiske organisation på det seneste været præget af en afgang af chefer, heriblandt den bratte afgang af den danske B2B-salgschef Casper Sanderhage. Det har sat gang i spekulationer om sammenhængen mellem de to fænomener.
Men det bliver nu pure afvist af Samsungs danske direktør Ulrik Hvid, der dog erkender leveranceproblemerne.
»Jeg kan godt forstå, at det udefra kan se ud, som om der er en sammenhæng, men den findes simpelthen ikke,« hævder Ulrik Hvid og tilføjer, at Casper Sanderhages afgang skyldtes strategiske uenigheder.
Til gengæld forklarer han leveringsproblemerne som et udslag af, at man, som følge af stor global fremgang, har nået det globale produktionsloft på fabrikkerne i Sydkorea.
»Sagen er, at vores notebooks er så efterspurgte, at vi har svært ved at følge med den globale efterspørgsel. Vi har simpelthen nået det globale produktionsloft. Så går man ind og justerer på salget til regionerne, lyder det fra Ulrik Hvid, der understreger, at den nordiske region ikke er hårdere ramt end så mange andre.
Han fortæller, at der er tale om en global beslutning. At det skulle være helt umuligt at skaffe produkter, afviser han.
»Vi leverer til markedet, men vi er opmærksomme på, at der er en efterspørgsel lige nu, vi ikke kan honorere. Vi går ind uge for uge og optimerer, og vi forsøger at klare os så godt igennem som muligt, uden at nogen brænder fingrene,« siger direktøren, som håber, at problemerne er løst i første kvartal 2012.
»Vi er selvfølgelig kede af at stå i en situation, hvor vi ikke kan levere alt det, vi kan sælge, og vi er kede af ikke at kunne hjælpe vores kunder,« siger Hvid, der ikke ønsker at udtale sig om den talmæssige størrelse af problemet.
At flere andre chefer på nordisk plan har forladt virksomheden på det seneste, tilskriver han ligeledes producentens succes.
»Vi er de eneste, som marcherer markant frem i øjeblikket, men når man har så stor succes, så er medarbejdere også attraktive andre steder.«
Selv har direktøren meget travlt for tiden med en ny stor telekom-satsning, som snart skulle være på trapperne.