Computerworld News Service: Google driver et hemmeligt forskningslaboratorium i området omkring San Francisco, hvor medarbejderne bygger robotter og gentænker fremtiden, skriver New York Times.
Laboratoriet ved navn Google X giver forskerne mulighed for at arbejde på udviklingen af teknologier, der kan føre til, at man en dag kan tage elevatoren ud i rummet, eller at middagstallerkenen selv offentliggør menuen på Google+.
Googles medstiftere Sergey Brin og Larry Page er angiveligt "dybt involverede" i Google X.
Page arbejdede ifølge New York Times på Google X, før han i foråret tog over som topchef for selskabet.
Med henvisning til anonyme kilder berettes der om, at videnskabsfolk arbejder på over 100 projekter ved forskningslaboratoriet.
Mange af disse projekter drejer sig om robotteknik såsom udvikling af robotter, der kan gå på arbejde, mens deres ejere bliver hjemme, og robotter til plejesektoren.
Laboratoriet arbejder angiveligt også på lyspærer og kaffemaskiner, der kan tændes og slukkes via fjernadgang fra en smartphone med Android.
Vil gå nye vej
Googles selvkørende biler, som selskabet afslørede for verden sidste efterår, blev angiveligt også udviklet i Google X. Bilerne har siden kørt hundredtusindvis af kilometer rundt i Californien.
Selvkørende robotbiler lyder som noget, der ligger ret langt fra Googles gebet, hvor man umiddelbart kommer til at tænke på ting som selskabets succesfulde søgemaskine og services som Google Maps, det sociale netværk Google+ og mobilstyresystemet Android.
Men Google har længe gjort det klart, at selskabet har til hensigt at gå nye veje.
"Vi har altid været optimistiske, hvad angår teknologiens evne til at drive samfundets fremskridt, og det er derfor, vi har skubbet så hårdt på for at forbedre kvaliteten af selvkørende biler udover, hvad de kan i dag," skrev Sebastian Thrun, der er såkaldt distinguished software engineer hos Google, i et blogindlæg sidste år.
Thrun er angiveligt leder af Google X. New York Times nævner muligheden for, at Google selv vil producere de selvkørende biler frem for at hente hjælp hos bilproducenterne.
Oversat af Thomas Bøndergaard