Computerworld News Service: Siden Google sidste mandag lancerede Google+ Sider til virksomheder, har selskabet fået på puklen for ikke at give virksomhederne visse grundlæggende værktøjer og funktioner.
Selvom flere brancheanalytikere vurderer, at Google+ vil kunne finde et lukrativt nichemarked blandt erhvervsbrugere af sociale netværk, så er der indtil videre bred enighed om, at Facebook stadig er det bedste sted for virksomheder, der ønsker at række ud til kunderne.
"Jeg tror, at Google har forsøgt at balancere mellem på den ene side at reagere hurtigt på en stor markedsefterspørgsel - understøttelse af virksomheders tilstedeværelse på Google+ - og på anden side at lancere et produkt der fra starten har alle de ønskede funktioner," siger analytiker Ray Valdes fra Gartner.
"De har valgt ikke at vente til Google+ er fuldt udstyret med også vigtige men sekundære funktioner såsom understøttelse af flere administratorer, overførsel af konti og understøttelse af lydfiler."
"I denne sektor, der er under hurtig forandring, har Google ikke tid til at vente, indtil selskabet har et produkt med alle funktioner klar," tilføjer Valdes.
Faktisk kan man lave en ret lang liste over funktioner, som Google+ Sider endnu ikke har, heriblandt er det ikke muligt for virksomheder at tilbyde rabatkoder eller -kuponer eller at udbyde konkurrencer eller lotterier. Virksomhederne har heller ikke mulig for at sælge produkter på Google+ Sider.
Mange af de funktioner er tilgængelig på Facebook og nu vil brugerne også have dem på Google+.
Kort efter Google i juli bad virksomhederne om at vente med at oprette profiler på Goolge+, indtil der var et netværk klar til dem, lancerede Facebook sin Facebook for Business, hvilket grundlæggende er en vejledning til virksomhederne om, hvordan de anvender de erhvervsrelaterede funktioner på Facebook.
Facebook viste med al tydelighed, at firmaet gik efter virksomhederne og deres onlinetid, og udnyttede forsinkelsen af Google+ Sider. Nu siger analytikerne flere måneder senere, at det er åbenlyst, at der stadig skal arbejdes på Google+.
Facebooks løsning er mere komplet
Valdes mener dog, at Google+ Sider er en god start og at selskabet vil fylde ud med flere funktioner i de kommende måneder.
"Selvom Google er blevet kritiseret for, at der er visse mangler i sættet af funktioner, og for at visse ting skulle have været bedre gennemtænkt, så tror jeg, at selskabet ville have mødt endnu værre kritik, hvis det ikke slet ikke havde reageret på behovet for erhvervssider på Google+," siger han.
"Facebooks løsning er i øjeblikket mere komplet, men situationen kan hurtigt ændre sig. Google og Facebook udelukker ikke hinanden. Mange virksomheder har i forvejen både en blog, et Twitter-feed og en side på Facebook, og nu vil en del af dem også oprette en Google+ Side."
Mange virksomheder er til Googles fordel først nu på ved at gå i gang med de sociale medier, hvilket vil give selskabet lidt tid til at få styr på det hele, vurderer analytiker Hadley Reynolds fra IDC.
"Virksomhederne vil helt klart byde Googles løsning og Googles publikum velkommen," tilføjer han.
"Så Google har stadig tid til at køre Sider gennem den proces med ændringer og tilføjelser, som er nødvendig for at få et sådant program til virkelig at blive brugbart og værdifuldt."
En mand ansvarlig for hele virksomheden
Reynolds bemærker, at Facebook, som med 800 millioner brugere er verdens største sociale netværk, kører på fuldt blus med sin Like-knap og andre funktioner til deling og deltagelse, og dermed snupper mange erhvervskroner for næsen af Google.
Analytiker Dan Olds fra The Gabriel Consulting Group mener, at der alligevel er plads til, at Google kan blive et af de mest anvendte sociale værktøjer for erhvervslivet. Først er det dog nødvendigt, at Google tager sig af eksempelvis de problemer, som brugerne påpegede i sidste uge.
"Der er visse reelle begrænsninger af Google+ Sider, som gør det svært for virksomhederne at bruge dem, som de gerne vil; de begrænsninger kan resultere i en væsentligt lavere anvendelse," siger han.
"For eksempel kan kun én person stå for kontoen. Det betyder enten, at et enkelt individ bliver ansvarlig for hele virksomhedens indhold på Google+, eller at adskillige medarbejdere deles om det samme login. Det giver ikke tilstrækkelig kontrol."
På det punkt har Facebook ifølge Olds en fordel, i forhold til spørgsmålet om hvilket sociale netværk, der er bedst for virksomhederne. Men han forventer, at det er noget, Google vil arbejde hårdt for at ændre.
"Jeg vil mene, at hverken Facebook eller Google rigtigt har knækket koden, hvad angår at give virksomhederne det, de virkelig ønsker og har behov for fra sociale netværk," siger Olds. "Når det er sagt, så er området jo under stadig udvikling og det vil tage noget tid, før det hele falder på plads. Derudover findes der ikke noget enkelt værktøj, der opfylder alles behov."
Valdes forventer, at Google+ vil blive tættere integreret med andre services fra Google såsom søgning.
Google har de seneste uger da også selv sagt, at det er præcist, hvad selskabet har til hensigt.
I september offentliggjorde Googles koncernchef, Larry Page, at han ønsker at "transformere" selskabet ved at integrere dets forskellige services med Google+.
Google tog i sidste måned et skridt i den retning med integrationen mellem Google+ og den cloud-baserede kontorpakke Google Apps.
Nu har Google brug for at følge op ved at føje nye forretningsorienterede funktioner til Google+ Sider, fordi den negative omtale ikke hjælper det nye sociale netværk, vurderer Olds.
"Det er skadende, hovedsageligt fordi det ikke hjælper. Der er brug for omtale af virksomheds-siderne såsom: 'Det her er fantastisk, jeg kan ikke vente med at bruge det!' i stedet for: 'Hvorfor helvede kan vi ikke have flere forskellige administratorer af denne konto?'," siger han.
Oversat af Thomas Bøndergaard