Læs også:
Nu starter priskrigen på det boomende tablet-marked
Her er mikroprocessorens hæsblæsende historie
Det fremadstormende tablet-marked får chip-kongen Intel til at sætte fart på udviklingen af tablet-rettede løsninger.
Ifølge Digitimes har Intel planer om at introducere en helt ny produkt-linje af CPU'er i 2012, der udelukkende retter sig mod tablet-produkterne.
Industrikilder fortæller Digitimes, at Intel har tænkt sig fokusere på blandt andet strømforbruget og ydeevne i designet.
Nye modeller
Ifølge kilderne vil Intel over de næste tre år introducere blandt andet 32nm-chippen Saltwell, 22nm-chippen Silvermont og 14nm-chippen Airmont.
Hidtil har Intels officielle plan ellers været at udvikle særligt tablet-egnede udgaver af Atom-processoren.
Da Computerworld tidligere på året deltog i et større presseevent hos Intel, var budskabet således også, at Atom var vejen frem for Intel på markedet for smartphones og tablets.
Ny tidsalder venter i Intel-land
Intel, der netop i denne uge kan fejre mikroprocessorens 40-års fødselsdag, har gennem årtierne altid været den førende chip-producent - kun AMD har været en egentlig udfordrer.
På markedet for tablet-pc'er og smartphones forholder det sig ganske anderledes.
Her er det primært de såkaldte Arm-processorer, som produceres af en række forskellige hardware-producenter, der huserer - det gælder også Apples populære iPad, der anvender den såkaldte A5-processor.
Intel kom under yderligere pres, da Microsofts Steve Ballmer tidligere i år meddelte, at det kommende Windows 8, der også skal kunne anvende på touch-baserede enheder, og vil kunne køre på Arm-chips.
Med udsigten til, at den største vækst netop kommer til at være på disse markeder i de kommende år, har Intel et klart incitament til at forsøge at få den størst mulige bid af kagen.
Ifølge den seneste opgørelse over det globale tablet-marked fra Gartner bliver der i 2011 solgt omkring 63,6 millioner tablets på verdensplan.
Det tal ventes at være steget til 326,3 millioner i 2015.
Læs også:
Nu starter priskrigen på det boomende tablet-marked