EU-Kommissionen er på vej med en stor reform af EU's såkaldte databeskyttelses-direktiv, som sigter mod at stramme den måde, hvorpå virksomheder fra lande uden for EU anvender data om de europæiske forbrugere.
EU-kommissær Vivian Reding begrunder reformen af direktivet med, at det er vigtigt, at alle data om de europæiske forbrugere er beskyttet - uanset hvor de virksomheder, der behandler disse data, holder til huse.
Den formelle direktiv-ændring ventes at finde sted i sommeren 2012.
Det nye direktiv ventes at få direkte konsekvenser for alle leverandører af cloud-tjenester og sociale netværk, som opererer i EU-landene - det vil blandt andre sige Google, Facebook og Microsoft.
'Safe harbor'-aftale
EU og USA har i dag en fælles såkaldt 'safe harbor'-aftale, som gør det muligt for amerikanske virksomheder at håndtere data fra EU, så længe de respekterer en række særlige betingelser med fokus på privacy.
Betingelserne tæller blandt andet en regel om, at den enkelte forbruger skal have besked om, hvordan vedkommendes data anvendes, ligesom den europæiske forbruger skal have mulighed for at rette i og slette data.
Med reformen vil EU blandt andet forsøge at sikre, at hver enkelt forbruger giver sin udtrykkelige tilladelse til, at ikke-europæiske virksomheder kan anvende deres personlige oplysninger.
De europæiske regler er i dag ikke i tråd med den amerikanske lovgivning, hvor den såkaldte Patriot Act tvinger amerikanske virksomheder til at give de amerikanske myndigheder adgang til al information på deres servere - også de udenlandske.
Ligeledes skal de amerikanske virksomheder holde tæt med deres eventuelle viden om, at de amerikanske myndigheder har været på besøg og kigget gennem data.
Du kan læse mere om EU-planerne her.