Krisen kradser i it-kanalen, hvor en række forhandlere som Datacon og Comit har grebet til fyringsrunder for at tilpasse forretningen til et ualmindeligt dødt hardwaremarked.
"Ingen havde regnet med, at sommeren skulle vare så længe, som den gjorde," lyder det fra Datacons direktør, Jan Misser, der så sent som i sidste uge sagde farvel til i alt ni medarbejdere.
"Det forventede løft i salget i efteråret er udeblevet, og så har vi valgt at hugge til og gøre det, der skal gøres," siger Jan Misser, som understreger, at fyringerne ikke ændrer i Datacons vækststrategi.
Han peger på, at Datacon de seneste år har mere end fordoblet omsætningen, ligesom man så sent som i foråret ansatte folk i forventning om, at markedet ville vende på denne side af sommerferien.
"Opmandingen i foråret viser sig nu at være en fejl. Især hardwareforretningen er meget konjunkturafhængig, og det har ramt os. Det, vi gør nu, er rettidig omhu, hvor vi tilpasser forretningen til den efterspørgsel, vi møder hos kunderne. Men der kommer en dag efter denne, og vi fastholder overordnet vores strategi," siger Jan Misser.
Tilfældet Datacon er ikke enestående. Ifølge redaktionens oplysninger lider mange mindre forhandlere hårdt under de svage konjunkturer. Et eksempel er forhandleren Comit, som for nylig har skilt sig af med fire medarbejdere.
Ifølge direktør Mads Henriksen er fyringerne udtryk for, at Comit flytter sit fokus fra salg af hardware i retning af hosting og konsulentydelser. Han kalder derfor de seneste fyringer for en omrokering.
"Nogle af de folk, vi har måttet sige farvel til, har jeg kendt i mange år, så det er ikke specielt muntert. Vi gik ud af første kvartal på budget, og regnede med, at vi nu skulle til at vokse igen. Men 1. april gik alting helt i stå. Markedet lige nu er ikke det fedeste, og jeg har indtryk af, at der er mange, der har kørt på pumperne i et stykke tid," siger Mads Henriksen, som nu satser på at styrke salgsfunktionen.
"Overordnet satser vi på at få flere indianere i marken og færre høvdinge i teltene, og alle vores fremadrettede initiativer går på hosting. Det betyder også, at vi ikke har behov for en stor backoffice funktion, der supporterer hardwaresalg. I stedet satser vi på at tage flere sælgere ind," siger Mads Henriksen.