Trustpilot er godt i gang med at følge i JustEat og Zendesks fodspor ud i den store verden.
Men i modsætning til de to forbilleder og næsten alle andre it-startups, der har klaret sig godt i udlandet, vil Trustpilot forsøge at gøre dem kunsten efter med danske penge. Danske venture-penge.
Det danske venturemarked er ellers over en bred bank blevet kritiseret for at mangle både risikovillighed og kompetence, og det har været yderst sparsomt med investeringer på det stort set tørlagte vetureområde herhjemme gennem de sidste to-tre år.
Alligevel er det lykkedes for stifter og CEO i Trustpilot Peter Holten Mühlmann at rejse den ikke ubetydelige sum af 25 millioner kroner i investeringskapital fra de to venturefonde, Northzone og SeedCapital.
Investeringen gør Peter Mühlmann til mindretalsaktionær i hans eget firma. Til gengæld kan han se frem til en finansiel vejrudsigt, der lover stor vækst. I forvejen er Trustpilot aktiv i 12 lande og vokser jævnt hurtigt de fleste steder.
Nu skal de nytilførte millioner bruges til ansætte sælgere og reklamefolk i så store mængder, at det danske firma kan udkonkurrere alle andre med samme koncept og blive den dominerede spiller inden for internet-ratings i Europa - og verden.
Med Northzone som medinvestor håber Trustpilot, at en del af den fremtidige vækst skal komme gennem et samarbejde med Facebook. Northzone er nemlig medejer af musiktjenesten Spotify, der har et såkaldt strategisk partnerskab med den sociale netværks-gigant.
Trustpilot startede for tre år siden i Aarhus, men flyttede i foråret i år til København. Ligesom Just-Eat fandt man Aarhus for lille til de planlagte store internationale armbevægelser.
Indtægterne i det danske ratingfirma kommer fra salg af abonnementer til virksomheder, der gerne vil påvirke deres ratings.
Trustpilot hjælper ifølge en pressemeddelelse virksomhederne med at "opsamle og formidle købsoplevelser samt indgå i en dialog med deres kunder - både de glade og de utilfredse".
Selskabet kunne ifølge sin direktør Peter Mühlmann godt begynde at tjene penge, hvis det ville, men satser i stedet på at vokse hurtigt. Omsætningen i år ligger på omkring 11 millioner kroner, mens Trustpilot næste år kalkulerer med en omsætning fra salg af abonnementer på 40 millioner kroner.
"Trustpilot har potentialet til at blive en global vinder, og til at skabe rigtig mange jobs i Danmark. Og som noget helt specielt kan hver eneste dansker bidrage konkret til jobvæksten ved at lave anmeldelser af både danske og udenlandske e-butikker. Jeg håber, at rigtig mange vil gå til computeren og skrive rigtig mange anmeldelser. Det er ren ilt til væksten," siger Gregers Kronborg, General Partner i Northzone.