Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Vild jagt på nye kunder koster Telenor kassen

I et hektisk kvartal har Telenor hentet flere kunder ind i butikken. Spritnyt regnskab viser, hvor meget kampen om mobilkunderne koster på bundlinjen.

Flere danskere vælger at være mobilkunder hos Telenor, der også ejer CBB Mobil og BiBob.
 
Det viser det regnskab for årets tredje kvartal, som Telenor udsendte onsdag morgen.
 
Antallet af mobilkunder er fra årets andet til årets tredje kvartal vokset med 37.000 til 2,017 millioner kunder.
 
"Jeg er tilfreds med, at vi lykkes med at tiltrække flere kunder og hæve vores indtjening. Det ser jeg som udtryk for, at vi er på rette vej," udtaler Telenors administrerende direktør, Jon Erik Haug, i en pressemeddelelse.
 
Telenor brugte kvartalet til at lade sine to lavprisselskaber, CBB Mobil og BiBob, køre kampagnetilbud, hvor især CBB var aggressiv
 
Den intense priskrig har medført, at selskabets omsætning er faldet, selvom Telenor har fået flere kunder ind i butikken. Omsætningen dykkede i juli, august og september med fem procent til 1,65 milliarder kroner i forhold til de tre måneder forinden.
 
Og i årets sidste kvartal er der udsigt til endnu et fald i omsætningen, da lavprisselskabet Onfone ikke længere vil bidrage positivt til Telenors forretning.
 
Onfone havde lejet sig ind på Telenors netværk og sendte en del af sin omsætning ned i Telenors kasse, men i maj købte TDC selskabet, og siden har TDC arbejdet på at flytte Onfone over i sit eget netværk.

Driftsresultatet før skat, afskrivninger, renter og engangsposter (EBITDA) falder ligesom omsætningen med fem procent i forhold til kvartalet forinden til 459 millioner kroner.
 
Bekymret topchef
Jon Erik Haug har siden sin tiltrædelse sidste år udtrykt bekymring over situationen på det danske mobilmarked, som han har kaldt uholdbar.
 
Den holdning gentager han i dagens pressemeddelelse fra koncernen. Ifølge topchefen er den intense konkurrence på pris skadelig, da den ikke giver operatørerne tilstrækkelige overskud til at investere i ny infrastruktur.
 
"Der er hård kamp om kunderne og lave indtjeningsmarginer for selskaberne. Når vi kigger fremad, er der ikke tvivl om, at der er behov for en eller anden form for stabilisering af markedet. Det er ikke holdbart at 'forære' data væk med de store omkostninger, der er for at etablere en infrastruktur for datatrafikken," siger Jon Erik Haug.
 
Ved indgangen til 2011 lancerede Onfone data i sine taletidspakker uden at hæve prisen, og efterfølgende hoppede de store operatørers lavprisselskaber med på vognen. Data er derfor i dag inkluderet i taletidspakker som standard.

Nu håber Telenor-bossen dog, at der kommer ro på markedet, og han forudser, at de aggressive kampagnepriser er fortid.

"De store teleselskaber har i høj grad betalt for priskrigen i Danmark, og der er nu behov for en stabilisering af markedet," lyder det fra Jon Erik Haug.

CBB indstillede i slutningen af september sin aggressive kampagne med fem timers tale, data, fri sms og mms til 119 kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere