Kun hvert 7. firma i Danmark har fået udviklet apps eller har planer om det. Det viser en undersøgelse, som Telenor står bag.
Der er dog danske firmaer, der er hoppet med på app-dillen. Danske Bank har for eksempel lavet en app, hvor man blandt andet kan købe og sælge aktier, og se hvor mange penge der står på kontoen, eller overføre penge til andre.
Og der er god grund til at interessere sig for apps, mener Jesper Kruse, der er kommunikationsekspert med speciale i mobile platforme:
"For en stor del af befolkningen er smartphones blevet den primære kommunikationskanal, og med mere end 1,5 million danske smartphones er det stedet at være, hvis man gerne vil være til stede i kundernes verden," siger han.
Der går dog ikke lang tid før, firmaerne begynder at lave flere app's til danskerne, mener Telenors salgsdirektør Jens Andersen. Apps kan nemlig blive en rigtig god forretning:
"Applikationer kan skabe en helt ny dimension af muligheder i virksomheders dialog med kunder. For eksempel kan man udvikle løsninger til selvbetjening, der både optimerer kundeservice og samtidig reducerer virksomhedens administrative byrder. Selvfølgelig er det ikke alle virksomheder, der skal lave app's, men de fleste større virksomheder kan forbedre både kundeloyalitet og image ved at komme ud på de mobile platforme, som deres kunder og medarbejdere allerede benytter," siger han.