Artikel top billede

iPad'en er alt for dyr: Apple mister tablet-markedet

IPad'ens andel af det globale marked for tablet-pc'er har været over 96 procent, men er faldet drastisk. Den almindelige forbruger vælger billigere løsninger.

Computerworld News Service: På trods af at have leveret 20 procent flere enheder i de seneste tre måneder end i de tre foregående er iPad'ens andel af det globale marked for tablet-pc'er falmet væsentligt i lyset af den stigende konkurrence fra Android.

Under fremlæggelsen af det seneste kvartalsregnskab i sidste uge afslørede Apple, at leverancerne af iPad i det seneste kalenderkvartal er oppe på over 11,1 millioner enheder sammenlignet med 9,2 millioner i forrige kvartal.

Den nyhed blev dog modvægtet af en ny rapport fra Strategy Analytics om, at iPad'ens andel af det globale marked for tablet-pc'er - der tidligere har været helt oppe på dominerende 96 procent - nu er faldet til bare 67 procent. Samtidig er andelen af tablet-pc'er med Android steget til 27 procent af det globale marked.

Selvom det kan virke imponerende, at antallet af leverede iPads steg med 164 procent i årets første tre måneder, så fortæller opgørelserne for de efterfølgende måneder en anden historie. Fra første kvartal til andet kvartal steg antallet af leverancer kun med 96,4 procent. Og fra andet kvartal til tredje kvartal var stigningen af antallet helt nede på 20 procent.

"Det er tydeligt, at iPad'ens vækst er ved at fortage sig," observerer analytiker Tom Mainelli fra IDC.

En af årsagerne til den lavere vækst i leverancerne er, at Apple nu har plukket alle de lavt hængende frugter i markedet for tablet-pc'er, vurderer han.

"Mange af de købedygtige forbrugere, der med størst sandsynlighed vil bruge 2.700 kroner eller derover på en iPad i markeder som USA har allerede gjort det, og disse købere befinder sig nu i en udskiftnings-købecyklus," forklarer han.

Derudover er det muligt, at iPad'en nu er ved at bevæge sig ind i en periode, hvor det sæsonmæssige vil begynde at påvirke salget, sådan at en stor del af årets vækst bliver pakket ind i fjerde kvartal, påpeger Mainelli.

For dyre til den almindelige forbruger

Hvis Apple ønsker at fastholde det tidligere niveau af leverancer, så er selskabet derfor nødt til at appellere til de almindelige forbrugere, vurderer han. Og for dem er 2.700 kroner (eller i Danmark minimum 3.700 kroner ved køb uden abonnement) mange penge for en tablet-pc.

Endnu værre ser det ud, hvis man sammenligner med prisen på omkring 1.000 kroner i USA for Amazons kommende Kindle Fire.

"Amazons strategi med at minimere prisen på hardwaren vil puste til ilden i det billige segment af markedet for tablet-pc'er og således tiltrække flere massemarkeds-forbrugere," udtaler director Neil Mawston fra Strategy Analytics i en pressemeddelelse.

Så hvis Apple ønsker at konkurrere i mainstream-markedet, er selskabet ifølge Mainelli nødt til at udvide sin portefølje af tablet-pc'er med lavere prissatte produkter. Det indebærer ikke nødvendigvis at introducere for eksempel en iPad på syv tommer, som foreslået af visse analytikere. Apple kan i stedet blot vælge at følge samme strategi som for iPhone, bemærker Mainelli.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere